De vijfcilinders hebben een lange traditie bij Audi. De nieuwe variant is niet alleen krachtig (hij geeft een koppel van  Nm vrij tussen 1.625 tr/min en 5.500 tr/min), maar ook luidruchtig. De actieve uitlaat laat op verzoek zijn stem horen. Voor de liefhebbers biedt Audi in optie een sportuitlaat. Tot zover het muzikale gedeelte. Als prestaties belooft de constructeur 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Niet genoeg om de Porsche Boxster te kloppen? Wel, op verzoek verhoogt Audi de topsnelheid tot 280 km/u.

Permanente vierwielaandrijving

De transmissie van al die kracht gebeurt (bijna altijd) op de vier wielen. Het koppel varieert van 50 tot 100 procent tussen de verschillende assen, naargelang de omstandigheden. Audi rust de RS3 ook uit met een variabele distributie van het vermogen tussen de binnenste en buitenste wielen in een bocht. Mocht het allemaal wat vaag klinken, weet dan dat deze RS3 weer wat wendbaarder wordt dan zijn voorganger. Tot nog iets over de versnellingsbak: dat is altijd de automatische S-Tronic met zeven versnellingen.

Chassis

De Audi RS3 kreeg een lagere ophanging, sterkere remmen (koolstof-keramisch in optie), adaptieve schokdempers en een aangepaste voortrein. Met de vorige RS3 waren niet veel fantasietjes mogelijk, maar er is hoop dat dit model heel wat levendiger rijdt.