Citroën verkocht sinds de herlancering in 2010 ruim 500.000 DS-modellen. De kleine DS 3 legde de basis voor dit succes en neemt maar liefst 320.000 exemplaren voor zijn rekening (hatchback en cabriolet samengeteld). Nog mooier voor Citroën is dat 300.000 van alle DS-klanten overstapten van een concurrerend merk.
Dat inspireerde de toplui van de Franse autogroep om DS verder uit te bouwen. Er wordt volop gewerkt aan de internationale ontwikkeling (onder meer in China) en over enkele jaren moet het gamma dubbel zo groot zijn als vandaag. Deze grote ambities moeten onder meer waargemaakt worden met (als aanvulling op de Citroën-dealers met aparte ruimtes voor de DS-modellen) heuse DS Stores: toonzalen die volledig gewijd zijn aan het Franse luxelabel. Ook in ons land overigens, want in januari opent in Drogenbos een eerste Belgische DS Store.
DS 3 of Citroën DS3?
Citroën probeert DS nu ook te profileren als een apart merk binnen de PSA-groep, naast Peugeot en Citroën. Je kunt het vergelijken met Fiat en zijn sportieve Abarth-label, met dat verschil dat het onderscheid tussen de Citroëns en DS’en toch wel groter is. We mogen dus niet spreken over de ‘Citroën DS3’, maar moeten voortaan kortweg ‘DS 3’ zeggen. Een marketingverhaaltje natuurlijk, dat zelfs binnen Citroën niet helemaal gevolgd wordt. In de grille zie je namelijk nog de dubbele visgraat van Citroën en op de kofferklep van de DS 3 blijft ‘Citroën’ staan onder het DS-logo. Niet bepaald consequent …
Nieuwe ogen
De DS 3 kreeg dus een facelift, maar die heeft niet zo veel om het lijf. De meest opvallende aanpassing? De nieuwe koplampen combineren drie led-modules en één xenonmodule voor een krachtige en heldere verlichting. Voor het dimlicht brandt de xenonmodule, aangevuld met leds. Wanneer het grootlicht nodig is, werken de drie led-modules en de xenonstralen intensiever. Deze technologie oogt niet alleen knap, ze is duurzamer dan halogeenlampen en verbruikt minder energie (50 procent minder bij dimlicht, 67 procent bij grootlicht). Helaas zijn deze lichten niet standaard (behalve op de So Irrésistible en Sport Chic) en betaal je tot 1.000 euro extra.
Active City Brake
De uitrusting van de DS 3 werd ook uitgebreid, met onder meer nieuwe personalisatiemogelijkheden, een achteruitrijcamera, een app als handleiding bij de auto (Scan MyDS) en een functie om de DS 3 terug te vinden met jouw smartphone. Je kunt hem bijvoorbeeld volgen of beperkingen opleggen wanneer je de auto uitleent (tijdstip, locatie, …).
Nieuw op veiligheidsvlak is de automatische noodrem Active City Brake. Een laser bovenaan de voorruit detecteert wanneer een obstakel te dichtbij komt. Zowel voertuigen die rijden als stilstaan worden opgemerkt. We konden het zelf even uitproberen en … het werkt uitstekend. Er is wel één voorwaarde: je mag niet sneller rijden dan 30 km/u. Voetgangers of fietsers worden overigens niet opgemerkt.
De DS 3 is de eerste Citroën met zo’n noodrem, maar heel wat andere constructeurs hebben dit al jaren en bieden systemen die werken tot een hogere rijsnelheid. Het is wel lovenswaardig dat Citroën zich inspant om de veiligheidsuitrusting te verbeteren (Euro NCAP zal tevreden zijn), maar we betreuren dat de Active City Brake niet verkrijgbaar is met de goedkopere afwerkingen. Het zit in een optiepakket van 750 euro op de So Irrésistible en is alleen standaard op de Sport Chic. Toch jammer als je weet dat de prijzen van de DS 3 pas starten bij 15.245 euro voor de 1.2 PureTech (82 pk) en 16.605 euro voor de 1.4 HDi (68 pk).
Korte test
Bij de eerste kennismaking van de ‘nieuwe’ DS 3 kropen we achter het stuur van de DS 3 Cabrio THP 165 S&S BVM6. Of in mensentaal: de 1.6 turboversie met 165 pk, start-stopfunctie en manuele zesversnellingsbak. Deze motor voldoet voortaan aan de Euro 6-uitstootnorm, verbruikt minder en won 15 pk in vergelijking met zijn voorganger.
De (zeer korte) eerste test bevestigde onze positieve indrukken van zijn voorganger. De 1.6 is een soepele, koppelrijke krachtbron die vooral onderin de toeren zeer goed tot zijn recht komt. Het lijkt wel een diesel, maar dan zonder onaangename klanken. Een vinnige viercilinder, die een goed duo vormt met de aangename zesversnellingsbak. De rijbeleving van de DS 3 is natuurlijk niet veranderd, hij heeft nog altijd een dynamisch weggedrag en de ophanging is relatief droog afgesteld.