Voor wie het zich nog herinnert: de introductie van de Audi TT in 1998 was een ware schok binnen de autowereld! Audi bleef trouw aan het oorspronkelijke concept, waardoor het opvallende design zelfs op de weg zijn impact behield. Na drie generaties nam deze sportieve coupé in 2023 afscheid. Was het meer dan een mooi snoetje? Hier zijn 7 cijfers die helpen beslissen!
1. 1998
De Audi TT (vernoemd naar de Tourist Trophy-race waarin NSU vele successen behaalde) werd eerst gepresenteerd als conceptcar in 1995, maar het zou nog drie jaar duren voordat het model in productie ging. De eerste generatie verbaasde met zijn ronde vormen en een verfijnd, sportief interieur. Op de weg stelde hij echter teleur door het gebrek aan dynamiek van het VW Golf IV-platform. Audi verbeterde dit snel met de introductie van een quattro-versie. In 2006 kwam de tweede generatie met scherpere lijnen en betere rijeigenschappen. De derde generatie, gelanceerd in 2014, kreeg een agressief uiterlijk, een grote grille en een digitaal interieur. Maar erg populair werd hij niet, en de TT werd uiteindelijk in 2023 geschrapt uit het gamma. Gedurende zijn 25-jarige carrière kwamen er trouwens nog verschillende conceptversies (zoals een TT SUV, vierdeurs en supercar) en speciale edities.
2. 170 tot 184 pk TDI
Dieselmotoren waren afwezig in de eerste generatie TT, maar verschenen in de tweede en derde generatie (pre-facelift). Het ging om een 2-liter viercilinder TDI met 170 en later 184 pk.
3. 3,7 seconden
Als sportieve auto bood de TT een ruime keuze aan krachtige motoren. De eerste generatie beschikte over viercilinders en een V6, met vermogens van 150 tot 250 pk. De tweede generatie bood aanvankelijk dezelfde motoropties, met vermogens van 160 tot 250 pk, maar breidde al snel uit met sportieve versies zoals de Audi TTS (272 pk) en de Audi TT RS (tot 360 pk). De derde generatie ging nog verder, met vermogens van 180 tot… 400 pk. De TT RS accelereerde in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u!
4. 4,2 meter
Van de eerste tot de laatste generatie groeide de TT met slechts 15 centimeter, tot net onder de 4,2 meter in zijn laatste vorm.
5. Vierwielaandrijving
Getrouw aan Audi’s DNA was er al vroeg keuze tussen voorwielaandrijving en quattro-vierwielaandrijving. De laatste was standaard op de krachtigste motorisaties.
6. 7 versnellingen
Wat transmissies betreft, bood Audi keuze tussen een handgeschakelde zesbak en een DSG-versnellingsbak (later S-Tronic genoemd) met 6 of 7 versnellingen. Vanaf 2018 werd alleen de automatische versnellingsbak aangeboden op de TT.
7. 50.000 euro
Nieuwe Audi TT-modellen werden aangeboden vanaf ongeveer 50.000 euro, afhankelijk van de versie en uitrusting. De prijzen op de tweedehandsmarkt variëren tegenwoordig van 15.000 tot 30.000 euro voor een model in goede staat, maar de meest recente modellen en exclusieve RS-versies kunnen aanzienlijk meer opleveren.
Conclusie
De laatste Audi TT’s zijn nog vrij recent, maar de eerste generatie wordt nu al als "youngtimer" beschouwd! Het lijkt erop dat hun waarde zal stijgen, vooral de sportieve uitvoeringen. Met name de vijfcilindermotor maakt van de TT RS niet alleen een prachtige auto, maar ook een krachtige machine met een uniek geluid!