Ford en VW bevestigen een alliantie te bespreken waarbij beide merken samen nieuwe technologieën zouden ontwikkelen en nieuwe voertuigen zouden gaan produceren. In de eerste plaats denken Ford en Volkswagen aan bedrijfsvoertuigen.
Strengere uitstootnormen
Een samenwerking zou beide merken onder meer helpen te beantwoorden aan strengere uitstootnormen voor bedrijfsvoertuigen, zo liet de CEO van Volkswagens bedrijfsvoertuigen, Eckhard Scholz eerder al weten aan persbureau Bloomberg. Lichte bedrijfsvoertuigen moeten bijvoorbeeld tegen 2020 dezelfde maximale CO2-uitstoot halen als personenwagens, hoewel bestelwagens door hun vorm een grotere aerodynamische weerstand hebben.
Geen aandelen overkopen
Beide partijen beklemtonen in hun verklaring dat het nog om verkennende gesprekken gaat, maar dat er geen aandelen zullen worden overgekocht. Daarmee zouden Ford en Volkswagen niet dezelfde weg opgaan als de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi of de overname van Opel door het Franse PSA. Die laatste kende zijn oorsprong immers ook in een samenwerking om bedrijfsvoertuigen en SUV’s te bouwen.
Vaker samenwerken
Zo’n vaart zal het bij Ford en Volkswagen niet lopen, menen specialisten: hoewel er een tijdje geleden geruchten opdoken dat Ford zich net als General Motors uit Europa zou terugtrekken, staat Ford met zijn Transit-gamma sterk op de Europese markt. Daarnaast maakt de Amerikaanse constructeur meer winst dan Opel voor de overname door PSA. Constructeurs werken voor bedrijfsvoertuigen bovendien wel vaker samen: tot enkele jaren geleden ontwikkelde Volkswagen zijn grote Crafter bijvoorbeeld samen met Mercedes. Die samenwerking eindigde twee jaar geleden.