De Vlaamse Ombudsman kreeg de laatste weken verschillende meldingen van automobilisten die in allerijl hun voorruit moesten vervangen. Hun wagen geraakte niet door de autokeuring omdat er een barst of kras in de voorruit zat. De voorbije jaren passeerden ze met diezelfde schade wel probleemloos de keuring.

“Geen publieke communicatie”

Volgens ombudsman Bart Weekers heeft de autokeuring "zonder enige publieke communicatie" sinds 17 december 2018 strengere normen. Het gaat om nieuwe Europese regels die toegepast worden. Concreet is voortaan bijvoorbeeld ook een niet-storende barst onderaan de voorruit of aan de kant van de passagier aanleiding om een auto af te keuren.

Voordien kreeg een voertuig met een barst van meer dan 10 centimeter in de voorruit aan de passagierszijde bijvoorbeeld nog een groen keuringbewijs, met enkel de opmerking om het gebrek in het oog te houden. Diezelfde barst zal de bestuurder nu een rood keuringbewijs opleveren. Die rode kaart is 15 dagen geldig. Binnen die termijn moet de schade hersteld zijn.

Lichte versoepeling

Sinds maandag zijn de regels opnieuw iets versoepeld, onder meer door de vele klachten. Ze blijven wel strenger dan voor 17 december, zegt ombudsman Weekers. Hij roept automobilisten op daar rekening mee te houden als ze met de wagen naar de keuring gaan. Alle regels zijn terug te vinden op www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/autokeuring.

Compensatie

Intussen overlegt Weekers met de Vlaamse overheid over betere communicatie over de autokeuring, en over een mogelijke financiële compensatie voor wie de voorruit in allerijl heeft moeten vervangen. Wie zich aangesproken voelt, kan zich melden op het contactpunt van de overheid op www.mow-contact.be.

Het departement mobiliteit en openbare werken bevestigde het nieuws intussen in een persbericht. "De Vlaamse keuringscentra hanteren nieuwe criteria tijdens de keuring van voertuigen", klinkt het. "De beschadigingen die aanleiding kunnen geven tot een rood keuringsbewijs zijn niet langer beperkt tot het gezichtsveld van de bestuurder, maar worden uitgebreid tot het schoonmaakgebied van de ruitenwissers én de zijruiten wanneer het zicht naar de buitenspiegels belemmerd wordt."