Wat moet je bijhebben als je met de auto naar Frankrijk reist?
Een alcoholtester. Die is verplicht maar je wordt niet meer beboet als je er geen bij je hebt. Te koop in apotheken, supermarkten, tankstations.
Een gevarendriehoek. Niet verplicht voor motorrijders.
Refelecterende veiligheidshesjes. Die moet je altijd bij de hand hebben in de passagiersruimte, dus bewaar ze niet in de koffer!
Tol op de Franse wegen
Op de Franse autosnelwegen moet je tol betalen. Vignetten zijn er niet. Je betaalt aan de tolhuisjes met munten, bankkaart of automatisch via de Télépéage. Daarvoor heb je een speciale badge nodig.
Die kan je bestellen via:
BipandGo, bruikbaar in Frankrijk en Spanje
Area Topeurop, geldig in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal
Hoeveel tol je betaalt is afhankelijk van je voertuigklasse:
Klasse 1: voertuigen met of zonder aanhangwagen/caravan niet hoger dan 2 meter en waarvan het maximaal toegelaten gewicht niet hoger is dan 3,5 ton.
Klasse 2: voertuigen met of zonder aanhangwagen/caravan tussen de 2 en 3 meter hoog en waarvan het maximaal toegelaten gewicht niet hoger is dan 3,5 ton.
Klasse 5: motoren
Het tolbedrag voor je route kan je berekenen op deze website: http://www.autoroutes.fr/.
Daarnaast zijn er nog enkele bruggen en tunnels waar je tol moet betalen:
Viaduct van Millau (Occitanië, overbrugt de Tarn),
Pont de Normandie (Normandië, tussen Le Havre en Honfleur),
Pont de Tancarville (Normandië, overbrugt de Seine)
Pont de l'île de Ré (Aquitanië, verbindt het vasteland met het île de Ré),
Maurice-Lemairetunnel (Vogezen, doorboort het massief van de Vogezen),
Puymorenstunnel (Pyreneeën, verbindt Porté-Puymorens met L'Hospitalet-près-l'Andorre),
De Pradotunnels in Marseille.
De bruggen en tunnels gebruiken hetzelfde klassensysteem als de autosnelwegen.
Opgelet: de Mont Blanctunnel en de Fréjustunnel gebruiken andere categorieën:
Categorie 1: voertuigen met een hoogte boven de vooras minder dan 1,30 meter en totale hoogte minder dan 2 meter
Categorie 2: voertuigen met een totale hoogte tussen 2 en 3 meter
Categorie 3: voertuigen met 2 assen en een totale hoogte van meer dan 3 meter
Categorie 4: voertuigen met 3 assen en een totale hoogte van meer dan 3 meter
Categorie 5: motorfietsen met of zonder aanhangwagen
Lage-emissiezones in Frankrijk
De lage-emissiezones in Frankrijk worden "Zones à circulation restreinte" (afgekort ZCR) genoemd. Je hebt ook als toerist een Crit'Air-vignet nodig om deze zones binnen te rijden. Je herkent de zones aan dit verkeersbord:
Je kan het Crit'Air vignet hier aanvragen.
Heb je dit vignet nodig op je bestemming? Deze site verkoopt de vignetten ook, maar is duurder dan de hierboven vermelde site.
Welke van de 6 categoriën moet je Crit'Air hebben?
Let op: de wachttijd om je vignet te ontvangen is ruim 30 dagen!
Meer info over alle Europese groene zones vind je op de site van Green-Zones.eu. Ze bieden ook een Green-Zones app (Android en iOs) aan zodat je alle info altijd bij de hand hebt.
Snelheidsbeperkingen in Frankrijk
Autosnelwegen:
Minimaal 80 km/u op de linkerrijstrook
130 km/u bij normale weersomstandigheden
110 km/u bij neerslag
Autosnelwegen in bebouwde zone, wegen met middenberm en 2x2 rijstroken
110 km/u (Let op: Parijse périphérique: 70 km/u) bij normaal weer
100 km/u bij neerslag
Andere wegen
80 km/u onder alle weersomstandigheden
Radarverklikkers
Die zijn verboden. Je mag wel een toestel hebben dat risicozones aanduidt, zonder exacte locatie van de snelheidsradars!
Maximum toegelaten alcoholgehalte
0,5 promille
0,2 promille
leerling-chauffeurs,
chauffeurs die hun rijbewijs minder dan 3 jaar hebben,
chauffeurs van bussen en autocars
Speciale Franse verkeersregels?
Op 99,9% van de ronde punten geldt dat voertuigen op het ronde punt voorrang hebben op voertuigen die het ronde punt willen oprijden. Op enkele grote ronde punten geldt deze regel niet. Op de "Étoile" in Parijs bijvoorbeeld heb je voorrang als je het rond punt wil oprijden!
Je moet in het bezit zijn van een set reservelampen. Deze regel geldt nog altijd, maar je zal niet beboet worden als je ze niet bij hebt. Bij de meeste moderne wagens kan je je lampen niet vervangen zonder een bezoek aan een garage. In sommige gevallen moet zelfs het volledige lichtblok vervangen worden. De Franse wet kan niet verwachten dat iedereen rondrijdt met reservelichtblokken.
Wat te doen bij een ongeval?
Vul een Europees aanrijdingsformulier in, laat de tegenpartij dit ook correct invullen en bezorg het aan je verzekeringsmaatschappij. In Frankrijk heet dit document "Constat amiable"
Indien er gewonden zijn, zijn alle betrokken partijen verplicht om op de plaats van het ongeval te blijven tot de politie ter plaatse is.
Noodtelefoonnummers
Zorg er altijd voor dat je vooraf de exacte locatie kent vanwaar je belt.15: medische noodgevallen. Je wordt verbonden met de medische urgentiedienst.
18 of 112 (Europees noodnummer): algemene noodgevallen. Je wordt dan doorverbonden met de juiste dienst.
Zorg er in ieder geval voor dat je in het bezit bent van de Europese ziekteverzekeringskaart. Die moet je aanvragen bij je mutualiteit. De kaart is persoonlijk, dus moeten alle personen van je reisgezelschap deze kaart bij hebben.