Het idee is gek, de uitwerking nog gekker. Stop een gewone motor in een auto met een laag gewicht, en je krijgt supersnelle prestaties. De allereerste Atom, die van 1999 tot 2002 werd geproduceerd, deed dat met een 1.6 (113 pk) of 1.8 (126 pk) viercilinder van Rover (zoals de Lotus Elise uit die tijd). Het Rover-blok werd in 2003 bij de Atom 2 vervangen door een Honda VTEC-blok, en dat luidde het echte succes van de Atom in.
Knalprestaties
Het hoogtoerige VTEC-blok van Honda leverde zonder compressor namelijk 223 pk, goed voor een 0-tot-100-tijd in 3,5 seconden. Er was ook een versie met compressor, goed voor 300 pk en een sprinttijd van… 2,8 seconden! Toen de Atom 3 werd geïntroduceerd in 2008, klom het vermogen verder de hoogte in: 245 pk (0-100 km/h in 3,1 seconden) zonder en 304 pk (0-100 km/h in 2,6 seconden) met compressor.
En dan vergeten we bijna de van de pot gerukte Ariel Atom V8, met 475 of 500 pk, die een sprinttijd van 2,3 seconden beloofde. Zijn productie bleef echter beperkt tot 25 exemplaren. Momenteel bestaat het Ariel Atom-aanbod bij ons uit de 3.5, met 245 pk zonder compressor en 310 pk met compressor uit de 2.0 VTEC; en de 3.5 R, met 350 pk uit een 2.4 VTEC-viercilinder.
Prijzen
De meest beperkte reeks is uiteraard de duurste: de Ariel Atom V8 kostte nieuw om en bij de € 180.000 en vind je tweedehands voor € 240.000. Alle andere Atoms zijn gelukkig heel wat betaalbaarder. Afhankelijk van het bouwjaar vind je ze van € 35.000 tot € 45.000. Die prijzen liggen niet ver van de nieuwprijzen, dus nieuwkopers deden destijds een goede investering. Nog een voordeel? Omdat de auto zo radicaal is in gebruik, vind je ze bijna altijd voor een lage kilometerstand.
Onderhoud
Je zult zo goed als zeker een Atom met een Honda-motor tegenkomen. Die motoren zijn “made in Japan”, dus zo goed als onverwoestbaar, zelfs bij intensief gebruik. De koppeling zou lang moeten meegaan en een nieuwe kost je volgens de constructeur ongeveer € 300. Maar als ze moet worden vervangen, moet de motor eruit. Dan loopt de rekening al snel op tot meer dan € 1.000.
Een paar remblokken kost ongeveer € 130, een paar standaardremschijven zo’n € 210. Ga je voor een upgrade van de remschijven, reken dan op minstens € 620. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt komt op bijna € 800, terwijl een vierjaarlijks groot onderhoud je minstens € 1.300 zal kosten.
Besluit
De Ariel Atom blijkt een waardevaste investering. Heb je het budget om er een te kopen, dan moeten de onderhoudskosten een haalbare kaart zijn. Hou er alleen rekening mee dat je hem niet dagelijks zult kunnen gebruiken. Maar voor die radicale toegevingen krijg je wel radicale prestaties in de plaats!