Wat moet je bijhebben als je met de auto naar Italië reist?
Een gevarendriehoek. Niet verplicht voor motorrijders.
Reflecterend veiligheidshesje. Niet alleen voor de chauffeur maar ook voor alle passagiers.
Tol in Italië
Je betaalt in Italië tol op de autosnelwegen. Er is geen vignet, dus betalen doe je contant aan de bemande tolhokjes, met kredietkaart, of met een gewone bankkaart als de tolhokjes een Maestro-logo hebben. Je kunt ook gebruik maken van contactloze betaling met een Telepass. Daarvoor heb je een speciale Telepass-badge nodig. Die kan je bestellen via:
Telepass, optioneel ook geldig in Frankrijk, Spanje en Portugal
Area Topeurop, geldig in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal
Je kunt ook een voorafbetaalde VIA-kaart kopen van € 25, € 50 of € 75, waarmee je via aparte rijstroken aan tolhokjes kunt passeren. De VIA-kaart kan worden gecombineerd met een Telepass-badge aan de voorruit om automatisch te betalen.
Hoeveel tol je moet betalen, hangt af van de categorie waarin je auto wordt ingedeeld:
Klasse 1: personenwagens minder dan 1,30 meter hoogte aan de vooras
Klasse 2: personenwagens, campers, minibussen meer dan 1,30 meter hoogte aan de vooras
Klasse 3: combinaties met in totaal drie assen (bv. personenwagens met éénassige aanhangwagen)
Klasse 4: combinatie met in totaal vier assen (bv. personenwagen met dubbelassige aanhangwagen)
Het tolbedrag voor je route kan je berekenen op de website van Autostrade per l’Italia.
Op de Pedemontana Lombarda-snelweg in Noord-Italië vind je geen tolhokjes, maar moet je wel betalen. Je nummerplaat wordt namelijk geregistreerd door camera’s, en ten laatste 15 dagen nadat je er bent geweest moet je je aanmelden op de website van Autostrada Pedemontana Lombarda.
Opgelet: de Mont Blanctunnel en de Fréjustunnel gebruiken andere categorieën:
Personenauto’s tot 2 meter hoog
Personenauto’s tot 3 meter hoog
Motoren
Het bedrag dat je moet betalen, verschilt naargelang je de tunnel inrijdt via de Italiaanse of de Franse zijde.
Tot slot is er nog de Grote-Sint-Bernardtunnel. Daar wordt er voor de tarieven een onderscheid gemaakt tussen motoren, personenauto’s met of zonder aanhangwagen; en campers, minibusjes en personenauto’s met caravan.
Lage-emissiezones in Italiaanse steden
De lage-emissiezones in Italië worden "Zona traffico limitato" (afgekort ZTL) genoemd. Je hebt een speciale vergunning nodig om deze zones binnen te rijden. In de meeste grote steden (Rome, Bologna, Bolzano, Luca, Milaan, Pisa, Trieste, Turijn, Verona,...) is er zo’n zone aanwezig.
Je herkent de zones aan onderstaand verkeersbord. Meestal is dit bord vergezeld van een tweede bord waarop de uitzonderingen vermeld staan. Zo mogen vaak auto’s van mensen met een handicap, taxi’s en veiligheidsdiensten de zones wél binnen.
Rijd je een ZTL binnen, dan krijg je automatisch achteraf een boete toegestuurd. Die varieert per stad maar ligt veelal tussen de 50 en 80 euro. Als je je wagen bovendien parkeert in een ZTL riskeer je een tweede boete. Om een boete te vermijden geldt één vuistregel: rijd nooit een historisch stadscentrum binnen.
Voor Milaan gelden aparte regels: wil je het centrum binnenrijden, dan moet je een Area C Pass hebben. Deze pas is verplicht op werkdagen maar niet in het weekend of op feestdagen. De Area C PAss kost 5 euro per dag. Meer info vind je op de website van Milaan.
Snelheidsbeperkingen
Autosnelwegen:
130 km/u voor wagens en kampeerwagens < 3,5T
110 km/u bij neerslag
80 km/u voor wagens met aanhangwagen of caravan
Hoofdwegen:
110 km/u voor wagens en kampeerwagens < 3,5T
90 km/u bij neerslag
70 km/u voor wagens met aanhangwagen of caravan
Secundaire en lokale wegen:
90 km/u voor wagens en kampeerwagens < 3,5T
70 km/u bij neerslag
70 km/u voor wagens met aanhangwagen of caravan
Bebouwde kom:
50 km/u
Let op: in bepaalde tunnels gelden zowel minimum- als maximumsnelheden:
Mont Blanctunnel: min 50 km/u; max 70 km/u
Fréjustunnel: min 60 km/u; max 80 km/u
Radarverklikkers
Radarverklikkers zijn toegelaten in Italië. Je mag dus een gps-toestel hebben met POI’s (Points of interest) of een toestel dat je waarschuwt in de buurt van vaste en mobiele camera’s. Het gebruik van actieve radardetectieapparatuur is verboden.
Maximum toegelaten alcoholgehalte
0,5 promille
Absoluut alcoholverbod voor chauffeurs die hun rijbewijs minder dan 3 jaar op zak hebben.
Speciale Italiaanse verkeersregels
Als je ernstig zieke of gewonde personen vervoert als automobilist, mag je onbeperkt claxonneren!
Wanneer je je fietsen meeneemt op een fietsendrager achterop de wagen, moet je dat signaleren met een rood-wit gestreept bord. Het bord moet reflecterend zijn. De afmetingen moeten 50 bij 50 cm zijn. Heb je dat bord niet, riskeer je een boete van 71 tot 286 euro.
Je mag langs de openbare weg overnachten in eender welk voertuig als dat voertuig correct geparkeerd is.
Wat te doen bij een ongeval?
Vul een Europees aanrijdingsformulier in, laat de tegenpartij dat ook correct invullen en bezorg het aan je verzekeringsmaatschappij.
Als er gewonden zijn, zijn alle betrokken partijen verplicht om op de plaats van het ongeval te blijven tot de politie ter plaatse is.
Noodtelefoonnummers
Zorg er altijd voor dat je vooraf de exacte locatie kent vanwaar je belt.112 (Europees noodnummer): algemene noodgevallen. Je wordt dan doorverbonden met de juiste dienst.
113: politie
118: medische noodgevallen.
- Zorg er in ieder geval voor dat je een Europese ziekteverzekeringskaart hebt. Die moet je aanvragen bij je mutualiteit. De kaart is persoonlijk, dus moet iedereen in je reisgezelschap zo’n kaart hebben.
Powered by Froala Editor