Het salon van Frankfurt, dat elke twee jaar wordt georganiseerd en afwisselt met dat van Parijs, is gewoonlijk een onmisbare afspraak voor alle grote automerken. Maar jaargang 2019 (van 12 tot 22 september) ziet er mager uit. Heel wat merken zijn namelijk niet op de afspraak.
Bij de afwezigen zitten drie van de vier grootste autogroepen: Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota en General Motors. Fiat Chrysler (Fiat, Alfa Romeo en Jeep) stuurt evenmin een afvaardiging. Ook Tesla, Volvo, Suzuki, Mazda en Kia gaan niet naar Frankfurt. De PSA-groep (Peugeot, Citroën, DS en Opel) wordt alleen vertegenwoordigd door het Duitse Opel. Ook de luxemerken sturen hun kat: Aston Martin, Ferrari en Maserati, maar ook Bentley en Rolls-Royce (nochtans allebei deel van een Duitse groep).
Wereldwijd fenomeen
Frankfurt is niet het enige klassieke autosalon dat zijn merken ziet verdwijnen. Automerken laten de traditionele autosalons vaak links liggen voor de introductie van hun nieuwe modellen, en kiezen voor interactieve evenementen als het Goodwood Festival of Speed of de Consumer Electronics Show in Las Vegas.