Zijn naam betekent ‘de eerste om te bestaan’. Het gaat dan ook om de eerste elektrische hypercar van Lotus. De kleine Britse constructeur, die door het Chinese Geely onder de vleugels genomen is, pakt uit met een Evija met vier elektromotoren, een vermogen van 2.000 pk en een koppel van 1.700 Nm. De motoren werden ontwikkeld door Integral Powertrain, dat ook de motoren van de Volkswagen ID.R bouwde.
Williams
De batterij werd ontwikkeld met Williams Advanced Engineering. Met 70 kWh is ze niet extreem groot, maar past ze wel achter de twee passagiers. Lotus spreekt van een rijbereik van ongeveer 400 kilometer, als je het rechterpedaal niet te zwaar induwt natuurlijk…
Cijfers
De Evija is 4,46 meter lang, 2 meter breed en 1,12 meter hoog. De structuur uit koolstofvezel moet het gewicht beperken, dat met 1.680 kilogram desondanks flink meer is dan dat van een Elise van minder dan een ton. Maar het vermogen zorgt voor duivelse acceleraties: 0-100 km/u duurt minder dan 3 seconden, de topsnelheid ligt op 320 km/u. De hernemingen zijn nog indrukwekkender: minder dan 3 seconden om van 100 naar 200 km/u te gaan, en minder dan 4 seconden om van 200 naar 300 km/u te gaan.
Lotus zegt ook dat je met deze Evija minstens zeven minuten op circuit alles uit de kan kunt halen voor je begint te merken dat hij vermogen verliest. Het chassis werd stevig ontwikkeld om tegelijk levendig en stabiel te zijn, dankzij heel wat neerwaartse druk.
130 exemplaren
De nieuwe Lotus is aan de buitenkant en binnenin behoorlijk exclusief. De spiegels aan binnen- en buitenkant zijn vervangen door camera’s en het stuur lijkt rechtstreeks uit de F1 te komen. De productie begint in 2020 en is beperkt tot slechts 130 exemplaren. Elk exemplaar kost 1,7 miljoen pond.