De autowereld is duidelijk de weg van de elektrificatie ingeslagen. Op het salon van Brussel blijkt dat onder meer uit de vele elektrische concept cars, die de auto van de toekomst aankondigen.

Voor alle smaken

Eén van die prototypes is de Nissan Townpod, die op het salon van Brussel alleen tijdens de pers- en VIP-dag gepresenteerd werd. Jammer, want onder zijn leuke uiterlijk met een hoge aaibaarheidsfactor schuilt een antwoord op de problematische mobiliteit in de stad. De Townpod beschikt over ecologische en praktische kwaliteiten.

Van de andere prototypes bestemd voor de stad zijn de Renault Twizy en Zoé zeker een omweg waard. De eerste verbindt ecologie met een stijl die zo origineel is, dat je amper kunt geloven dat deze auto al eind dit jaar over onze wegen zal rijden. Renault voorziet ook een variant met teruggeschroefd motorvermogen voor bestuurders zonder rijbewijs. De Zoé is dan weer een compacte en homogene stadswagen voor kleine en middelgrote afstanden.

Sport

De Renault DeZir en Citroën Survolt bewijzen dat de elektrische auto niet het einde inluidt van de passie voor sportwagens. Deze concepts met een verleidelijke lijn zullen het stadium van commercialisatie niet bereiken, maar geven aan dat dynamisme niet verloren gaat onderweg naar een elektrische toekomst.

Verlengde autonomie

Opel komt met een zeer originele oplossing voor het probleem van de beperkte autonomie van elektrische wagens: een generator inbouwen in de vorm van een klassieke verbrandingsmotor. Die laatste drijft de wielen niet direct aan, maar dient alleen om de batterij op te laden. Je vindt deze techniek onder twee koetswerken: dat van de Ampera, die binnenkort op de weg verschijnt, en dat van de Flextreme GT/E. Deze gedurfde stijlstudie toont nogmaals aan dat er ruimte blijft voor sportiviteit, ongeacht of er een elektrische motor onder de kap ligt. Opels aanpak maakt elektrische wagens polyvalenter in dagelijks gebruik, maar leunt heel dicht aan bij de hybrides.