Ondanks de focus op bedrijfs- en vrijetijdswagens, biedt het 89ste autosalon van Brussel heel wat nieuwigheden in de traditionele segmenten. Bij de Belgische premières zien we talrijke wagens die gericht zijn op ecologie en een laag verbruik.
Hybrides
Naast de hybride coupé CR-Z toont Honda in Brussel een hybride variant van de stadswagen Jazz. Met zijn 1.3 benzinemotor in combinatie met een kleine elektromotor is dit is een waardig alternatief voor de diesels van de concurrentie.
Lexus presenteert de nieuwe CT 200h, een antwoord op de BMW 1-Serie en de Audi A3. De Japanner onderscheidt zich doordat hij alleen als hybride beschikbaar is, met dezelfde techniek als de Toyota Prius.
Peugeot onthult de definitieve versie van de 3008 Hybrid4, die verbluffende prestaties neerzet. De diesel- en elektromotor leveren een gecombineerd vermogen van 200 pk en een koppel van 500 Nm aan de vier aangedreven wielen. Deze cross-over verbruikt 3,8 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 99 g/km.
Gewone motoren
Dieselmotoren blijven nog altijd populair, zo bewijzen de nieuwigheden op dit salon. BMW is aanwezig met een wereldpremière, namelijk de verbazend zuinige 320d EfficientDynamics Touring. Ook Alfa Romeo pakt uit met een wereldpremière, de MiTo 1.3 JTDm met een verlaagde CO2-uitstoot van 95 g/km.
Van de Belgische premières mag je ook de nieuwe Nissan Micra niet missen, alleen aangedreven door een benzinemotor maar wel met een CO2-uitstoot van amper 95 g/km. De Fiat 500 TwinAir, met onder de motorkap een originele tweecilinder benzinemotor, haalt hetzelfde resultaat.
De recent hertekende Corsa ecoFlex zijn emissie dalen tot 94 g/km, goed voor een verbruik van 3,4 l/100 km. In tegenstelling tot de twee anderen rijdt de Corsa ecoFlex op dieselbrandstof.