Ecologie is een brandend actueel onderwerp dat al enkele jaren de autosalons en de politiek achtervolgt. De auto vervuilt en veroorzaakt emissies die schadelijk zijn voor mens en milieu, dat is een vaststaand feit.

Elke constructeur bedenkt hiervoor zijn eigen oplossing, een oplossing die niet gemakkelijk te vinden is. Er moet namelijk een goed evenwicht blijven tussen een laag verbruik enerzijds en comfort, prestaties en veiligheid anderzijds. Met andere woorden, een echt hoofdbreken.

De elektrische wagens behandelen we in een apart artikel, hier beperken we ons tot de concepts met een ecologische roeping en een hybride aandrijflijn. Zij tonen welke weg de fabrikanten willen inslaan in de toekomst.

Toekomstvisie

Hoewel de studiemodellen massaal overschakelen op elektrische aandrijving, blijven er heel wat trouw aan de hybride aandrijving met verbrandings- en elektromotor. We presenteren drie modellen die in Belgische première voorgesteld worden op het salon van Brussel.

Ter herinnering: concept cars zijn belangrijker dan je op het eerste gezicht denkt. Ze geven een idee van het toekomstige wagenpark en onder het vaak verleidelijke koetswerk schuilt futuristische technologie.

Drie concepts

Laten we beginnen met de BMW Concept 5 ActiveHybrid. Die staat heel dicht bij het seriemodel en wordt aangedreven door een benzinemotor met zes cilinders in lijn, goed voor een cilinderinhoud van 3 liter en een vermogen van 306 pk. Gekoppeld aan een elektromotor van 40 kW verbruikt dit prototype tien procent minder dan een 535i met klassieke benzinemotor. Bij lage snelheden kan de ActiveHybrid een korte afstand volledig elektrisch rijden.

De HR1 is Peugeots ludieke oplossing voor de toekomstige mobiliteit in de stad. Hij kreeg een originele look, vleugeldeuren en verrassend compacte afmetingen (3,7 meter lengte). Onder de motorkap ligt hybridetechniek: een 1.2 driecilinder benzinemotor wordt gekoppeld aan een elektrische motor met 37 pk. Samen leveren ze een vermogen van 147 pk. Een gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 80 g/km pleiten voor zijn milieuvriendelijkheid.

Iedereen kent de Prius. Toyota vroeg aan zijn ingenieurs om hun mouwen op te stropen en de bekende hybride nog ecologischer te maken. Het resultaat is de Prius Plug-in Hybrid die, zoals zijn naam aangeeft, opgeladen wordt via een stopcontact. Zo daalt de CO2-uitstoot tot onder 60 g/km. Bovendien kan deze auto helemaal elektrisch rijden tot een snelheid van 100 km/u. En het beste nieuws: hij rijdt binnenkort op onze wegen.

Kleine bedenking

Je hebt wellicht opgemerkt dat deze drie prototypes allemaal een beroep doen op een elektromotor en een verbrandingsmotor die op benzine draait. Nochtans is het technisch perfect mogelijk om een dieselhybride te bouwen. Zou de dieselmotor zijn hoogtepunt bereikt hebben?