Zo oogt de Bonnie nu meer ‘seventies’. Naast enkele cosmetische details veranderen vooral de uitlaten die de vorm van een megafoon kregen in plaats van de ‘worst’ van de vorige versie. Ook de voortrein werd aangepast. De vork is nog steeds dezelfde maar herbergt nu een 17 duims wiel. Exit ook de spaakvelgen die we nu enkel nog op de onveranderde T100 vinden. Vanaf nu is de Bonneville net als de luxueuzere SE uitgerust met spaakvelgen. Maar ook de wielbasis en de wielvlucht veranderen: van 28° naar 27°.

Seventies

Aan het stuur wordt de zoektocht naar verschillen verder gezet. Het uitgeholde zadel ligt nu op 740 mm van de bodem of een winst van 35 mm. Beginners en kleine rijders zullen tevreden zijn. Het stuur is nieuw en neigt wat meer naar de bestuurder. Samen met het nieuwe zadel zorgt dat voor een compleet andere rijhouding. Tegelijkertijd valt op dat de doormeter van het stuur vermindert van één duim naar de klassiekere 22 mm. Dat en de minder grote handvaten maken dat de machine nog intuïtiever te besturen is. De bedieningen aan het stuur zijn nu identiek aan die van de Scrambler en de Thruxton.

Nostalgie…

Voor de rest bleef het neo-klassieke silhouet van de Bonneville zorgvuldig behouden met ondermeer de valse carburatoren die de injectie camoufleren. Erg realistisch. De Bonneville oogt dan ook erg ‘vintage’. Minder geslaagd vinden we dan weer het nieuwe instrumentarium. Niet alleen werd de kabel naar de prullenmand verwezen maar in de klok werd een compleet ongepast digitaal schermpje gemonteerd. Jammer, want het doet de nostalgische look geen goed.

…en vroeger was het beter

We houden van de sensuele lijn en het voluptueuze stalen reservoir maar denken met weemoed terug aan de simplistische teller boven op de chromen koplamp. Beginners en vrouwen kunnen gerust zijn: op papier lijkt de machine zwaar maar dankzij het lage en brede zadel voel je daar niets van.

Onze testmachine gromt rustig voor zich uit. Het geluid is wat nadrukkelijker aanwezig dankzij de Arrew-uitlaat uit de accessoirecatalogus. De zachte en precieze bedieningen zorgen voor een snelle aanpassing en de versnellingen schakelen als in de spreekwoordelijke boter. Voor sommigen mag dit een gebrek aan karakter lijken, maar het soepele en makkelijke rijden en de ongelooflijk elastische motor die krachtig maar nooit brutaal doortrekt vanuit traagloop tot aan de onderbreker maken dat het met de ‘Bonnie’ erg aangenaam leven is.

Beleefd

Motoren die echt rijplezier bieden zonder dat je de gashandel wijd open hoeft te draaien zijn eerder zeldzaam. De Bonneville is er zo eentje en dan nog op een erg aangename manier. Aan het stuur droom je van avontuurlijke reizen en kleine wegjes. Waarmee we een ander aspect van de Bonneville aansnijden. Het 17-duims wiel zorgt voor een uitstekende handelbaarheid, een minpunt van de vorige versie met 19-duims wiel. Die reed uiterst stabiel maar het 17-duims wiel zorgt voor meer rijplezier. Minder leuk is dat de bodemvrijheid vermindert waardoor de voetsteunen geregeld over het asfalt schuren. Het veranderde rijgedrag zet overigens aan tot een sportievere rijstijl. Ze hoger plaatsen heeft overigens weinig zin: je benen zijn nu al behoorlijk geplooid.

Gelukkig zijn

De stugge demping zorgt voor een uitstekend rijgedrag maar draagt uiteraard niet bij tot een comfortabele ophanging. Niet onoverkomelijk, maar we werden al minder door elkaar geschud. De remmen zijn dan weer uitstekend. De nieuwe remcilinder zorgt voor meer bijtkracht. Vooraan verloopt alles nagenoeg perfect, maar de erg krachtige achterrem wil al een blokkeren.

Enkele dagen aan het stuur van de Bonneville deden ons denken aan enkele oudere collega’s: vroeger was het beter. Zoveel plezier hadden we met de machine. Thriumph zorgt voor een frisse, wat gekke wind is een wereld waar haast alleen prestaties de norm zijn. We reden honderden kilometers over kleine wegjes en autosnelwegen en geen enkel moment hebben we ons verveeld. Kers op de taart is het verbuik van goed vijl l/100 km.

De Triumph Bonneville is een machine die van alle markten thuis is. Misschien wat minder op autosnelwegen maar daar trekken alleen de echte GT’s hun streng. Voeg daar nog een sympathiek uiterlijk en een naam met geschiedenis aan toe en wij weten wat we nodig hebben om gelukkig te zijn.