Weinig enthousiasme in de wandelgangen van het salon dit jaar. De officiële commentaar klinkt wel overal optimistisch en de inschrijvingscijfers van het afgelopen jaar geven iedere constructeur wel ergens een reden om tevreden te zijn. Door creatief om te springen met de cijfers kan iedereen beweren de schade beperkt te hebben in pakweg het segment van de turbogeladen motorfietsen met stermotor en een inhoud tussen 426 en 463 cc.

Toptien

Even ernstig nu, behalve enkele uitzonderingen verkeert de motormarkt in slechte gezondheid. Alleen de groei in het 125 cc-segment, vooral de scooters, redt de meubelen. Piaggio stijgt naar de toppositie met 15 procent marktaandeel, een vooruitgang van 15 procent tegenover 2009. Op de tweede plaats staat Yamaha met 11 procent marktaandeel maar wel een verlies van 20 procent. Dan volgen Honda (-28%), het stabiele BMW, Sym (+4%) en Suzuki en Kawasaki die alletwee 13 procent zakken. Harley-Davidson (+6%), Kymco (+26%!) en Ducati (+1%) maken de toptien van de inschrijvingen van de tweewielers, trikes en quads compleet.

We stellen vast dat de vier Japanse constructeurs zwaar te lijden hebben onder de ongunstige evolutie van de yen, maar ongetwijfeld ook onder de ouder wordende klantengroep van motorrijders, die steeds vaker kiezen voor vaste waarden. Vandaar het succes van merken zoals BMW, Harley en Ducati. Piaggio geniet van de opmerkelijke populariteit van de Vespa, in navolging van luxueuze retrowagens zoals de Mini of de Fiat 500. Sym en Kymco kunnen rekenen op een uitgebreider gamma en zeer aantrekkelijke prijzen.

Markt verandert

Fabrikanten lijken moeite te hebben om te anticiperen op de markt die in volle verandering is. De doelgroep vernieuwt zich niet meer en de ouder wordende motorrijders verkiezen grote trails of toermotoren, kwestie van in alle comfort te genieten.  

Bij de 125 cc-scooter ontwikkelt zich dan weer een nieuwe markt die toegankelijk is voor iedereen, maar deze klanten delen de passie niet die tot voor kort de motorwereld beheerste. Meer en meer kandidaten voor een motorrijbewijs zetten trouwens alleen de stap om toegang te krijgen tot een scooter met een grotere cilinderinhoud, die meer aangepast is aan hun mobiliteitsnoden.

Negatief imago

Terwijl de ongevalstatistieken tot optimisme stemmen, lijden de tweewielers nog altijd onder een negatief imago bij het grote publiek. Dit negatieve beeld bevordert de verdere ontwikkeling van het motorrijden niet en hangt vooral samen met een samenleving die risico's en gevaren steeds meer schuwt.  

Als je hoort dat ouders een klacht indienen tegen de schooldirectie omdat hun kind is uitgegleden op een besneeuwde speelplaats, kunnen we ons moeilijk voorstellen dat dezelfde ouders hun zestienjarige zoon of dochter achter het stuur van een tweewieler laten kruipen en de jongeren zo de smaak voor moto's te pakken krijgen. Het is ook moeilijk om te voorspellen hoe de markt zal evolueren, een markt die beperkt blijft en dus weinig middelen heeft om zichzelf opnieuw uit te vinden.  

Redding door automerken?

Paradoxaal genoeg is het misschien wel de autowereld die de motorwereld zal redden. Twee prototypes van scooters prijken trots op de stand van Mini en ook smart werkt aan een tweewieler. BMW presenteerde op de persdag van het salon een veelbelovende maxiscooter, waarvan de commercialisering volgend jaar voorzien is. Mogelijk komt daar ook nog een elektrische variant bij.