Het autosalon van Brussel nadert zijn einde. Het moment is aangebroken om de balans op te maken en die valt dit jaar zeer positief uit. Het talrijk opgekomen publiek kreeg heel wat fraais te zien.
Top
Een absolute topper dit jaar was de tijdelijke tentoonstelling Dream Cars for Wishes. Een prachtig initiatief, waarvan de opbrengst bovendien gestort wordt aan een goed doel. De autopers is het erover eens dat het kransje supercars absoluut de moeite waard is, de ideale gelegenheid voor het grote publiek om kennis te maken met enkele pareltjes van de automobielwereld.
Voorts konden we de aanwezige concept cars waarderen waarin de ontwerpers hun fantasie de vrije loop lieten. Deze creaties zetten de toon voor het toekomstige wagenpark. Renault verdient op dat vlak de gouden medaille voor de volledig elektrische Twizy, Zoé en DeZir, waarvan de eerste twee binnen het jaar op onze wegen verschijnen.
De prijs voor de originaliteit gaat naar de BMW M3 GT2 Art Car, een auto die aanknoopt met de traditie om kunst en autosport te verbinden. BMW verdient ook lof voor de twee grote Europese premières 1-Serie M Coupé en 6-Serie Cabriolet. Vooral naar de eerste kijken we heel erg uit, maar dat is een persoonlijke mening. Ook Audi, dat de nieuwe A6 presenteerde, verdient een pluim.
Flop
Wel jammer dat Audi niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om ook de RS3 Sportback te onthullen. Ook aan de Nissan Townpod houden we negatieve gevoelens over. We waren heel blij zo’n nieuw prototype in Brussel te mogen verwelkomen, maar het is spijtig dat de importeur alleen op de persdag over deze auto kon beschikken. De Townpod blijft dus een onbekende voor het grote publiek in België.
Waar is de tijd dat het bedrijfsvoertuigensalon nog vol stond met gigantische vrachtwagens met glanzend chroom? Die ligt ver achter ons. De vrachtwagens staan er natuurlijk nog altijd, maar als je dat gedeelte van het salon wilt bezoeken louter als toerist of om de kinderen achter het stuur te laten kruipen, wordt het een dure grap. En voor kinderen was het salon sowieso niet echt opwindend. Door de crisis heeft de vrachtwagenwereld weinig reden tot feesten, het is een harde business geworden.
Voor de opzet en de uitstraling van de tentoonstelling Dream Cars for Wishes verdienen de organisatoren alle lof. Helaas kregen niet alle bezoekers van het salon de gelegenheid om er even te passeren, aangezien de tentoonstelling maar twee dagen duurde en 7 euro extra kostte. Ten voordele van het goede doel, dat wel, maar voor veel gezinnen wordt het toch al snel een dure droom.