Al wandelend door de gangen van het motosalon zagen we meer dan één reden tot tevredenheid. Harley-Davidson maakte van de gelegenheid gebruik om op 21 januari een nieuwe Softail te presenteren, onder de naam Blackline. Een Harley zoals we die graag zien: bruut en kaal.
Ter herinnering: het Softail-kader verbergt de achterophanging horizontaal onder de transmissie, wat de illusie geeft van een stevig kader. De zwarte afwerking wordt aangevuld met enkele chroomaccenten. De Wide Glide-voorvork omsluit een smalle 21-duims velg, terwijl de achterkant rust op een 16-duims wiel met een 144 mm brede band, een trend die we zeker aanmoedigen en die zich hopelijk zal veralgemenen, want dit benadrukt de brute kracht van deze prachtige machine.
Op de stand van dezelfde constructeur vond je ook een zogeheten Fit Shop waar iedereen het zadel en het stuur van een moto kon uitproberen, kwestie van alle verschillende rijposities een keer te ervaren. Gezien de voorliefde van de Harley-rijders voor personalisatie, kunnen we dit initiatief alleen maar toejuichen.
Nog iets om blij van te worden: Honda presenteerde op zijn stand twee prototypes. Het ging om de Mid Concept, een moto met de allures van een scooter (of is het omgekeerd?), en de Crosstourer, een voorbode voor de volgende grote trailmotor van het merk.
Onder de flops, vragen we ons af waarom BMW enkel tijdens één weekend een voorsmaakje gaf van zijn Concept C.
MV Agusta vond het blijkbaar niet nodig om de schitterende F3 te laten zien, ook al komt die wellicht pas tegen het einde van dit jaar op de markt. Ontgoocheling ook bij Moto Guzzi, een mythisch merk met aantrekkelijke modellen. We vragen ons af waarom de importeur, Piaggio Benelux, niet de moeite doet om het netwerk verder te ontwikkelen. Vreemd ook dat verschillende modellen, zoals de karaktervolle Griso die feitelijk geen concurrentie heeft, achterwege worden gelaten.