Robin Van den Bogaert

23 JAN 2012

Autosalon van Brussel: eerste balans

Het 90ste auto- en motosalon van Brussel heeft de deuren gesloten. Het effect op de verkoop tekent zich pas de komende weken en maanden af, maar een aantal tendensen zijn nu al duidelijk. De particuliere verkoop houdt stand, de fleetmarkt reageert afwachtend.

Tussen 12 en 22 januari telde het salon iets minder dan 565.000 bezoekers, een daling met 7 procent tegenover het vorige 'grote' autosalon in 2010 (606.205 bezoekers). Gezien de economische crisis is dat zeker geen slecht resultaat. "De bezoekersaantallen hadden te lijden onder de jongste politieke beslissingen met betrekking tot de auto", stelt organisator Febiac. "De rush op ecowagens in december, kon niet anders dan sporen nalaten." Omdat de federale overheid de ecopremies heeft geschrapt, werden naar schatting 20.000 wagens al in december ingeschreven. Die klanten bleven weg van het salon.

Particulieren

Uit een rondvraag bij enkele importeurs blijkt dat er veel offertes werden uitgeschreven op het salon, maar dat de verkoopcijfers tot nu toe tegenvallen. "We horen veel collega's klagen, maar bij ons valt het zeer goed mee omdat we vooral in de particuliere sector actief zijn", zegt Bart Hendrickx van Suzuki. "Onze doelstelling voor januari is net als vorig jaar 1.300 verkopen. Gisterenavond stond de teller al op 860 en de meeste verkopen volgen aan het einde van de maand, dus ons doel zullen we zeker halen. We schreven 3.300 offertes uit, 20 procent meer dan vorig jaar."

De afschaffing van de ecopremies voor CO2-vriendelijke wagens beïnvloedt de modellenmix. "We zien bepaalde verschuivingen", zegt Adelheid Terryn van Peugeot. "In het segment van de stadswagens zoals de 207 worden nu veel meer benzinemotoren verkocht dan vroeger. Er is ook grote interesse in onze dieselhybrides 3008 Hybrid4 en 508 RXH."

Fleetmarkt

Merken die sterk afhankelijk zijn van de fleetmarkt, hebben te lijden onder de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens. Het voordeel van alle aard hangt nu mee af van de catalogusprijs, wat premiummerken benadeelt. "Opmerkelijk is dat veel mensen in onduidelijkheid verkeren. Ze weten nog niet precies hoeveel ze zullen moeten betalen", zegt Christophe Weerts van BMW. Volgens hem blijven de klanten wel trouw aan 'hun' model. "Wie met een 5-Serie rijdt, wil opnieuw een 5-Serie maar zal misschien overstappen van een 525d naar een 520d of van een full option 520d naar een 520d met minder opties."

"Pas eind februari kunnen we de salonverkoop echt beoordelen. De mensen hebben wat tijd nodig. We klagen trouwens helemaal niet. Onze Europese primeur van de nieuwe 3-Serie is zeer enthousiast onthaald en BMW schreef 15 procent meer offertes uit dan in 2010. Mini zelfs 27 procent", besluit Weerts.

Advertentie
Advertentie
Advertentie