Nog enkele dagen en het autosalon van Brussel opent zijn deuren. Vroom.be ging al even kijken in de Heizelpaleizen, waar er nog veel werk aan de winkel is.
Momenteel lijken de paleizen nog meer op een bouwwerf dan op een autosalon. De standbouwers zijn er druk in de weer om vloeren te leggen, de verlichting, logo's en schermen te hangen en de draaiplatformen te plaatsen. De perfecte stand vraagt niet alleen een nauwkeurige voorbereiding, het duurt ongeveer een week om alles op te bouwen. Werkkrachten uit Duitsland, Italië, Polen, ... : het is een internationaal gebeuren.
Nieuwe indeling
De salonbezoekers - dat waren er bij de vorige editie in 2010 meer dan 600.000 - zullen even moeten zoeken om hun favoriete merk te vinden, want de plattegrond is licht gewijzigd. De grote merken van de Volkswagen-groep hebben zich verenigd in paleis 11, de droomwagens (Porsche, Maserati, McLaren, ...) vind je in paleis 12 en Ford verhuisde naar paleis 5. Saab heeft om begrijpelijke redenen op het laatste nippertje afgehaakt, voor de importeur van het elektrische autootje Mia de gelegenheid om zijn naburige stand te vergroten.
Aftellen
Veel auto's waren er vrijdag nog niet te zien. Alleen bij Dacia, Renault en Peugeot staat de line-up al zo goed als klaar, bij de andere merken zie je nog meer heftrucks dan personenwagens. Gelukkig is er nog wat tijd: op dinsdag ontvangt het salon de pers en donderdag 12 januari gaan de deuren open voor het grote publiek. Iets om naar uit te kijken!
Bekijk meer foto's van de opbouw van het salon