Vroom

24 SEP 2019

Autosector beducht voor harde Brexit

Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord uit de EU stapt, leidt dat tot een catastrofe die de auto-industrie 5,7 miljard euro kan kosten aan importtarieven. Dat zegt de Europese koepel ACEA.

Het is niet de eerste keer dat de Europese autosector waarschuwt voor de gevolgen van een Brexit zonder akkoord. Nu zijn het de Europese koepel van autofabrikanten, de organisatie van toeleveranciers en de nationale verenigingen van 21 landen die aan de alarmbel hangen. Als het eind oktober komt tot een niet geregelde Brexit, dan leidt dat in de sector tot een aardschok zonder voorgaande.

De Europese sectororganisatie ACEA berekende dat een harde Brexit, waarbij voortaan de handelstarieven van de Wereld Handelsorganisatie WTO zouden worden gehanteerd, de Britse en Europese auto-industrie ruim 5,7 miljard euro aan extra douanetarieven zou kosten. “De Britse en Europese auto-industrie hebben vrije handel nodig en zouden aanzienlijke schade ondervinden van de bijkomende douanetarieven en administratieve rompslomp”, aldus Bernard Mattes, voorzitter van Duitse sectorvereniging VDA. Een verhoging van de douanekosten zal door een aantal autoconstructeurs geheel of gedeeltelijk worden doorgerekend aan de consument. Bovendien worden duizenden jobs bedreigd.

Investeringen

Bovendien, zo berekende de ACEA, kan een harde Brexit ook het systeem van just-in-time leveringen van onderdelen in de war sturen, zodat fabrieken stilvallen bij gebrek aan onderdelen. Als de Britse fabrieken zouden stilvallen, kost dat alleen al de Britse auto-industrie 54.700 euro per minuut.

Verschillende Europese en Japanse autobedrijven hebben vestigingen in het Verenigd Koninkrijk. BMW produceert de Mini in Groot-Brittannië en is eigenaar van Rolls-Royce en Volkswagen is eigenaar van Bentley. Alleen al de Duitse auto-industrie heeft ruim 100 vestigingen in het VK. Ook de Franse PSA-groep en de Japanse merken Honda, Nissan en Toyota hebben productievestigingen in het Verenigd Koninkrijk.

Bij een eventuele harde Brexit is de toekomst van die bedrijven onzeker. Verschillende bedrijven hebben al aangekondigd dat ze hun investeringen willen herzien in het geval van een harde Brexit. Topman Carlos Tavares van PSA, dat een fabriek heeft in Ellesmere Port, kondigde eerder al aan dat die fabriek mogelijk gesloten wordt.

Export

De 28 landen van de Europese Unie produceerden vorig jaar 17,1 miljoen personenwagens. Het Verenigd Koninkrijk was in zijn eentje goed voor een productie van 1,5 miljoen wagens. Het Verenigd Koninkrijk is daarbij in grote mate afhankelijk van de export. Acht van de tien in Groot-Brittannië geproduceerde auto’s is bedoeld voor de uitvoer. Meer dan de helft wordt naar landen van de EU geëxporteerd.

In de andere richting is het beeld helemaal anders. Zes van de tien auto’s die in de Europese Unie worden geproduceerd, blijven in de Europese Unie. Amper 12,4 producent van de auto’s die in de Europese Unie worden gebouwd, gaan naar het Verenigd Koninkrijk. Maar liefst 85 procent van de auto’s die in Groot-Brittannië worden geïmporteerd, zijn afkomstig van de Europese Unie.

Uit een berekening van KBC Asset Management bleek eerder al dat de autosector een van de zwaarst getroffen sectoren is bij een harde Brexit. Het VK is goed voor 15 procent van de verkoop van Daimler, Volkswagen en BMW. Door een harde Brexit zou hun winst ruim 10 procent dalen.


Advertentie
Advertentie
Advertentie