Terwijl autonoom rijdende auto’s voor particulier gebruik maar moeilijk van de grond komen (al maken onder andere Mercedes en GM op dat vlak wel steeds meer vorderingen), zien heel wat mensen een grote toekomst weggelegd voor deze technologie voor semi-publiek transport in grote steden. De snelheden liggen er lager en de oppervlakte beperkt, waardoor zelfrijdende voertuigen makkelijker te implementeren zijn. Dat is wat Baidu nu doet in China.
Zonder back-up chauffeur
Baidu mag dan niet de eerste zijn die zelfrijdende taxi’s inzet, samen met het Amerikaanse Waymo is het wel één van de weinige commerciële bedrijven dat daarbij de chauffeur achterwege laat, die bij andere bedrijven vaak nog voorzien wordt als back-up nu de technologie nog in zijn kinderschoenen staat.
Het voertuig van dienst is de elektrische Apollo RT6 (Robot Taxi, 6de generatie), die Level 4 autonoom kan rijden dankzij 38 sensoren. De wagen biedt plaats aan vier inzittenden en wordt enkel overdag ingezet in beperkte zones van de Chinese steden Chongqing en Wuhan. Gebruikers van de Baidu-dienst Apollo kunnen zich via een app laten ophalen door de RT6 en zich naar hun bestemming laten brengen. Baidu hoopt van de Chinese overheid ook een vergunning te krijgen in Peking, Shanghai en Shenzhen, met in het totaal 100.000 voertuigen.