De pole en een derde overwinning dit seizoen nadat ze de wedstrijd domineerden: na een perfect weekend nemen Maxime Soulet en Marc Goossens met een punt verschil de leiding in het Belcar-kampioenschap.

Onder een stralende zon en voor goedgevulde tribunes wist Prospeed voor de derde keer dit seizoen zijn wil op te leggen in het Belcar Endurance Championship. Ze vertrokken van de pole en zagen hun tegenstanders pas terug na de aankomst: "Bij het begin van de wedstrijd hebben we doorgeduwd omdat we dachten dat de Audi's zich wat verstopten." legt Maxime Soulet uit. "Maar uiteindelijk bleek dat toch niet te zijn en konden we de wedstrijd relatief makkelijk winnen. Het team, de auto, de banden en de strategie: alles klopte perfect en dankzij deze overwinning nemen we de leiding over in het kampioenschap."

Anthony Kumpen dienden diep in zijn trukendoos te duiken om de aanvallen van Ruben Maes af te slaan. Die moest in de achtervolgen na een duwtje van een ... Audi. "De remmen van onze auto waren op na een uur race," vertelt Greg Franchi. "Het team vroeg me dan ook om de blokken te sparen, wat meteen verklaart waarom we aanvankelijk niet zo snel waren". "Aan het einde van de race kregen we het nog behoorlijk warm," pikt Hasselaar Anthony Kumpen in. "Het probleem is dat we niet op de motor kunnen remmen. Ik heb dan ook zowat overal moeten 'couperen'. We staan nu op een tweede plaats in het kampioenschap, maar voor de 10 Uren moet het probleem met de remmen opgelost zijn."

Voor de race leidden Bert Longin en François Verbist het kampioenschap, maar na een zwart weekend lijkt het kampioenschap verloren. Twee sorties tijdens de vrije testritten, problemen met de benzinedruk en een aanrijding met de Ferrari van de broers Thiers dwongen hen halfweg koers tot opgave: "Het kampioenschap kunnen we nu wel vergeten," zucht Bert Longin. "Ik concentreerde me op de Ferrari, maar die week plots uit om een Porsche in te halen. Waarschijnlijk heeft hij niet in zijn achteruitkijkspiegels gekeken en haakten we in elkaar."

Exit de Audi nr72 waardoor de Lamborghini Gallardo van Niels Lagrange (ronderecord in 1.32.725) en Danny De Laet de vierde plaats in de schoot kreeg geworpen. Zij werden gevolgd door de Viper van Koen Wauters en Jeffrey van Hooydonck en de Aston Martin van Zwitser Henri Moser en onze landgenoot Michael Schmetz. De Aston zat na 125 minuten wedstrijd al door zijn remmen en zijn banden.

In Klasse 4 domineerde de Mosler van Olivier Van Oost en Dirk Van Elslander aanvankelijk de debatten. Maar na een drive trough en mechanische problemen werden ze tot opgave gedwongen. Een hele meute Porsches stond echter voor de opvolging klaar. Het was de 997 Supercup van vader en zoon Derdaele die het laken naar zich toe trok en op het hoogste schavotje eindigde. Michel de Coster en Phillipe Cracco, en Chris Mattheus en Bert Redant maakten het podiumvol. Die laatste konden profiteren van een probleem met het rechterachterwiel van Eric Bruynooghe.

Bij de toerismewagens moesten de gebroeders Franssen opgeven door een cardanbreuk op hun M3 E46. Sluys-Renmans belandden in de grindbak waardoor de overwinning naar de M3 GTR van de familie Verhoeven ging voor de BMW 130i van Lumbeek-Schuybroek en de 130 GTR van Beckers-Van Samang.

 

De uitslag: 1. Goossens-Soulet (Porsche 911 GT3-R) 79 ronden in 2h06.11.442; 2. Franchi-Kumpen (Audi R8 LMS) op 59.015; 3. Ide-Maes (Porsche 911 GT3-R) 59.672; 4. De Laet-Lagrange (Lamborghini Gallardo) op1 ronde; 5. Koen Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper); 6. Moser-Schmetz (Sui-Bel/Aston Martin DBRS9) op 2 ronden; 7. Bouvy-Coens (Ferrari F430 GT3); 8. Schreurs-R. Vanthoor (Dodge Viper) op 3 ronden; 9. F. Thiers-H. Thiers (Ferrari F430 GT3); 10. Dockerill-Brown (GB/Ferrari F430 GT3); 11. Derdaele-Derdaele (Porsche Supercup) op 4 ronden, 1ste in de Klasse 4; 12. De Coster-Cracco (Porsche 911 Supercup) op 5 ronden; 13. Mattheus-Redant (Porsche Supercup) op 6 ronden;… 16. Verhoeven-Verhoeven (BMW M3 GTR) op 7 ronden, 1ste in Divisie 2… 21. Jeuris-Vetters (Saker GT) op 8 ronden, 1ste in de Klasse 3.

Kampioenschap voor piloten na 5 wedstrijden (officieus): 1. Goossens-Soulet (Porsche) 75; 2. Kumpen-Franchi (Audi) 74; 3. Verbist-Longin (Audi) 58 punten; 4. Ide-Maes (Porsche) 47, 5. Wauters-Van Hooydonk (Dodge) 45; 6. Bouvy-Coens (Ferrari) 38; etc.