Robin Van den Bogaert

19 OKT 2011

Belgische autoproductie blijft stijgen

Een positieve noot tussen al het negatieve economische nieuws van de laatste dagen: het gaat goed met de drie grote autofabrieken van ons land. Uit cijfers van technologiefederatie Agoria blijkt dat ze in de eerste negen maanden van dit jaar bijna een vijfde meer wagens hebben gebouwd dan in dezelfde periode vorig jaar.

414.231 auto’s rolden van januari tot en met september van de band, een stijging met 18,9 procent. Na de zware terugval in 2009 herstelde de sector zich vorig jaar en die evolutie zet zich ook dit jaar voort. “Het eerste half jaar was al erg goed en ook tijdens het derde kwartaal blijven de voertuigbedrijven erg sterk presteren", zegt Bert Mons, directeur van de voertuigsector bij Agoria.

Volvo, Ford en Audi

De grootste autoproducent is Volvo Cars in Gent, met 193.800 auto’s in de eerste negen maanden van dit jaar. Vooral de SUV XC60 en de sedan S60 zijn populair. De fabriek stevent dit jaar af op een productierecord van circa 260.000. En ook 2012 is veelbelovend, dankzij twee nieuwe modellen.

Iets minder goed loopt het bij Ford, waar de productie met ongeveer 10 procent daalde tot 131.837 auto’s. Dat is vooral te wijten aan de dalende verkoop van de Mondeo (vooral bij fleetklanten in het Verenigd Koninkrijk), want de Galaxy en vooral de S-Max blijven vlot verkopen.  

Bij Audi Brussels liepen al 88.594 A1’s van de band en wordt wellicht het productiedoel van 120.000 auto's gehaald. De vestiging maakt zich klaar om ook de vijfdeursvariant van de A1 te bouwen.

Meer auto's, meer jobs

“Het duidelijke herstel laat zich ook voelen op het jobfront. De producenten en toeleveranciers zorgden dit jaar al voor enkele honderden nieuwe jobs", vertelt Mons. “De voertuigbedrijven deden heel wat inspanningen om bijkomend volk aan te trekken en op te leiden. Nochtans zijn er nog steeds openstaande vacatures. Vooral technici en ingenieurs blijven een knelpunt.”

"Snel nieuwe regering"

De internationale groeivertraging kan uiteraard wegen op de resultaten van de komende maanden en volgend jaar. Loonmatiging en een hersteld vertrouwen in de eurozone zijn volgens Agoria "cruciaal om jobverlies te vermijden".  “We hopen dan ook dat we snel op een nieuwe federale regering kunnen rekenen om de loonkostenhandicap en de vertrouwenscrisis aan te pakken”, besluit Mons.

Advertentie
Advertentie
Advertentie