François Piette

12 AUG 2010

Bentley Continental Flying Spur Arabia: voor sjeiks

Het Midden-Oosten is een afzetmarkt die je als luxemerk niet kunt negeren. Maar liefst tien procent van de Bentley-productie is voor die regio gereserveerd. Reden genoeg om de sjeiks te verwennen met een speciale versie van de Continental Flying Spur: de Arabia. Bentley bouwt maar vijftig exemplaren en die gaan allemaal richting Midden-Oosten.

Chroom-universum

Toegegeven, het is nogal stereotiep maar de Arabische markt is tuk op blinkend chroom, een smaak die niet je niet meteen met de discretie van een Bentley verbindt. De Britse ontwerpers hebben echter een compromis uitgedokterd op basis van glitterend chroom, 20-duimsvelgen met tien of veertien spaken en een sobere, zwarte koetswerklak.
Gelukkig blijft het klassevol. De auto vertoont wel enkele opvallende details zoals de tankdop die lijkt op een diamant in de vorm van de beroemde letter ‘B’ en uiteraard het obligate chroom.

Picknick

Ook het interieur wordt opgesmukt met chroom. De achterpassagiers kunnen genieten van een kleine picknicktafel aan de achterzijde van de voorstoelen, inclusief opmaakspiegeltjes. Op de vloer ligt een dik tapijt, afgeboord met leder. De vier stoelen kunnen verwarmd of verlucht worden.

Onder de kap

De serieversie van de Continental Flying Spur wordt aangedreven door een W12 met 560 pk en 650 Nm koppel. Dat ‘comfortabele’ vermogen wordt via een automatische zesbak naar de vier wielen versluisd. Niet genoeg? Geen probleem, in de Speed-versie klimt het vermogen tot 610 pk en groeit het koppel tot 750 Nm. Dat levert een topsnelheid van 322 km/u op en een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie