Op basis van de Continental GT3 racewagen bouwt Bentley deze beperkte serie voor de openbare weg, de GT3-R. De sportieve coupé werd in deze variant maar liefst 100 kg lichter door het wegnemen van de achterbank, een nieuwe titaniumuitlaat en lichtgewicht 21-duimsvelgen op Pirelli-banden.
580 pk
Onder de motorkap kregen de turbo’s een boost en werd de software van de motor nog eens bekeken. Resultaat: de vierliter V8 levert nu 580 pk bij 6.000 tr/min in plaats van 528 pk. Dankzij de betere verhouding tussen het vermogen en het gewicht, sprint deze Brit in nauwelijks 3,8 seconden naar 100 km/u, zeven tienden sneller dan de GT V8 S. De achttrapsautomaat van ZF werd afgesteld voor snellere acceleraties, maar door deze kortere verhoudingen ligt de topsnelheid iets lager (273 km/u tegenover 309 km/u).
Discreet?
Bentley vervaardigt precies 300 exemplaren van de GT3-R, telkens met een Glacier White-koetswerk met opvallende groene accenten. Evenmin discreet zijn de grote luchtroosters op de motorkap en de achterspoiler in koolstofvezel.