Zeldzaam is de Golf 6 zeker niet, tussen 2008 en 2012 werden 2.850.000 exemplaren gebouwd. Positief is dat deze auto betrouwbaar en goed gebouwd lijkt. Binnen zo’n grote productie zitten natuurlijk een aantal probleemgevallen (ook Duitsers hebben hun ‘maandagauto’s’), maar over het algemeen gaat de Golf 6 lang mee.
Motoren
Van de 1.4 benzinemotor met 80 pk tot de 2.0 TSI in de R-variant met 272 pk, de Golf had een breed motorenpalet. Bij ons vind je vooral diesels, met motoren van 1.6 tot 2.0 en 90 tot 170 pk. Ze zijn doorgaans betrouwbaar, met de 2.0 TDI en 2.0 TSI als stevigste motoren. De 1.2 TSI heeft soms last van een abnormaal hoog olieverbruik, terwijl de 1.4 TSI enkele gebreken heeft zoals de distributieketting. Let op voor een motorbreuk.
Mogelijke problemen
Bij de diesels veroorzaakt de partikelfilter regelmatig problemen, vooral bij auto’s die hoofdzakelijk in de stad of in de file rijden. Net als bij veel moderne auto’s treden soms problemen op met de EGR-klep (die de recirculatie van uitlaatgassen regelt). Ook de compressor van de klimaatregeling heeft een beperkte levensduur. We hebben de werking van de DSG-automaat vaak bejubeld, maar die is ook niet probleemloos, vooral op elektronisch vlak. Laat ook de geometrie van de ophanging regelmatig nakijken, zeker met laagprofielbanden. De banden kunnen overdreven slijten.
Kosten
De prijs en intervallen van het onderhoud liggen in de middelmaat (elke twee jaar, reken op 150 tot 500 euro naargelang de garage en het type onderhoud). De onderdelen van VW zijn wel duur. Een kapot onderdeel vervangen, dreigt dus ten koste te gaan van je vakantiebudget.
Je vindt een Golf 6 voor elke prijs, van een TDI 90 met meer dan 200.000 km voor 6.000 euro tot een R in nieuwstaat voor bijna 30.000 euro. Over het algemeen behoudt de Golf zijn waarde vrij lang, wat goed is voor de verkoper maar minder voor de koper.