Onder de vele werven die de nieuwe Vivaldi-regering moet aanpakken, hoort ook de verkeersveiligheid. De regeringsnota bevat meerdere punten die heel binnenkort al zullen worden bestudeerd. De bedoeling is tegelijk eenvoudig en ambitieus: nul verkeersdoden op de wegen van ons land tegen 2050.

Om dat doel te bereiken wil de nieuwe groene minister van mobiliteit Georges Gilkinet het aantal wegcontroles opvoeren. Die moeten intensiever gebeuren, met exacte objectieven, zodat elk jaar één bestuurder op drie wordt gecontroleerd, zowel op snelheid als op alcohol aan het stuur, gordeldracht of het gebruik van een mobiel toestel tijdens het rijden.

En wat met het puntenrijbewijs?

Verder start de minister een studie naar de haalbaarheid van een puntenrijbewijs. Dat gebeurt op vraag van de Vlaamse socialistische partners. Het idee is niet nieuw en ligt al sinds het begin van de jaren ’90 op tafel, maar tot op heden heeft nog geen enkele regering inspanningen geleverd om het concreet uit te werken. In 2018 was al eens een studie besteld door minister François Bellot, maar zonder verder gevolg.

De Vivaldi-coalitie wil de plannen opnieuw op gang trekken en zich in de eerste plaats richten op herhaalde overtreders en op “overtredingen die doorgaans worden afgehandeld met een onmiddellijke inning”. Het lijkt er dus op dat een systeem naar Frans model, met punten die progressief worden afgetrokken van een quotum dat alle bestuurders krijgen, niet van toepassing zal zijn. Enkel hardnekkige veelplegers zouden in het vizier komen.

Naast dit rijbewijs 2.0 is er ook sprake van een vereenvoudiging van de wegcode, al zijn de omstandigheden voor die plannen nog vaag.