Concreet zouden dieselmotoren tegen 2025 uit het verkeer verdwenen zijn. Dat besluit de studie op basis van enkele feiten uit de laatste maanden. Eerst en vooral was er natuurlijk Dieselgate, dat vooral de Volkswagen-groep trof. Daarnaast zijn er heel wat grote steden zoals Parijs, Madrid en Athene, die volop de strijd inzetten tegen pollutie en fijn stof. Ten slotte zijn er ook heel wat dieselalternatieven, zoals hybrides en 100% elektrische auto’s.

Volgens de analyse van UBS zou het aandeel dieselvoertuigen de komende jaren onvermijdelijk afnemen: heeft diesel vandaag wereldwijd een marktaandeel van 13,5%, dan zou het tegen 2025 nog maar 4% bedragen.

Op Europees niveau zou dat aantal zakken van 50% vandaag tot 10% over acht jaar. UBS voorspelt ook dat het momentum voor diesel verder zal afnemen door het fiscale verschil tussen benzine en diesel. De Zwitserse bank besluit: “Door het Volkswagen-schandaal zijn we veel gevoeliger geworden voor de uitstoot van dieselmotoren. Zelfs al lijken sommige plannen bijzonder ambitieus, toch is de trend duidelijk en zal die wellicht onomkeerbaar zijn.