Mazda en rotatiemotoren, het is een lange geschiedenis. Van de Cosmo over de legendarische RX-7 en als voorlopig laatste model de RX-8… de rotatie- of ‘Wankelmotor’ is niet weg te denken bij het Japanse merk. Alleen werd hij samen met de RX-8 geschrapt wegens te vervuilend en te dorstig. Gek genoeg krijgt hij nu een tweede leven in een milieuvriendelijke toepassing.
Wereldpremière in Brussel
Mazda zal op het Salon van Brussel in wereldpremière zijn elektrische de MX-30 voorstellen die gebruikmaakt van een rotatiemotor als Range Extender. De MX-30 mag dan wel een goede auto zijn, met zijn batterij met een capaciteit van amper 35,5 kWh is hij voor veel mensen geen optie omwille van het te beperkte rijbereik van zo’n 200 km. Maar met een rotatiemotor die dienstdoet als generator om de batterij op te laden, is dat beperkte rijbereik geen issue meer.
Bij de MX-30 R-EV, voor Rotary-Electric Vehicle, zullen de wielen altijd elektrisch aangedreven worden. De rotatiemotor zal daarbij enkel gebruikt worden om de batterij op te laden als die bijna leeg is. Niet zoals bij de Nissan Qashqai e-Power (waarbij de wielen wel puur aangedreven worden door een elektromotor, maar waarbij de batterijen niet via een laadkabel opgeladen kunnen worden), maar wel zoals bij de BMW i3 Range Extender, die je via een laadkabel oplaadt en waarbij de benzinemotor enkel het bestaande laadniveau op pijl houdt. Een batterij die een relatief ruim elektrisch rijbereik mogelijk maakt dus, met een verbrandingsmotor als back-up voor langere ritten zonder ‘range anxiety’. De rotatiemotor, die in de MX-30 een beperkt vermogen zou krijgen, is ideaal voor dit soort toepassingen. Hij is compact en licht, produceert zo goed als geen trillingen, en kan door te draaien aan een constant toerental zuinig, proper en betrouwbaar zijn werk doen.
Afspraak midden januari op het Autosalon van Brussel voor alle details.