Wat kunnen we nog allemaal doen met de versleten batterijen van een elektrische auto nadat die honderdduizenden kilometers heeft gereden? Het is een vraag die heel wat constructeurs bezighoudt.

Renault, dat nooit om een idee verlegen zit, gooit een steen in het water, of beter gezegd, een boot in de Seine. Het wil namelijk zijn batterijen een tweede leven geven om er andere soorten voertuigen mee aan te drijven dan vierwielers.

In nauwe samenwerking met Seine Alliance, dat projecten ontwikkelt in de rivier- en de zeevaart, en met Green-Vision bedacht het merk met het ruitje de Black Swan. Dat is een uitstootvrije boot waarmee je dik twee uur op gezinsuitstap kan gaan. Er is plaats voor 2 tot 8 personen.

Geen druppel brandstof

Het vaartuig wordt aangedreven door twee elektromotoren en heeft geen generator of ander soort noodmotor op fossiele brandstoffen aan boord. Hij stoot dus geen giftige gassen en uit en verplaatst zich in een gewijde stilte.

Een mooi voorbeeld van circulaire economie, maar ook van samenwerkingen tussen verschillende spelers in het kleine wereldje van de mobiliteit.