Voor heel wat fanaten staat BMW gelijk aan het gezang van een zescilinder-in-lijn benzinemotor die de achterwielen aandrijft. Maar tijden veranderen, kijk maar naar de nieuwe 1-Reeks die innoveert met een… driecilinder diesel. Laten we dus je kennis wat op te poetsen. Met de komt van de voorwielaangedreven 2-Reeks is de kans niet onbestaand dat de toekomstige 1-Reeks ook voorwielaandrijving zou krijgen. Maar die beslissing is nog niet gevallen en tot het zover is, gaan we stevig aan de rol met de vernieuwde 1-Reeks.

Eindelijk, een grondige facelift

Voor een keer gaat het niet om een oppervlakkige opsmuk. De nieuwe 1-Reeks is ook op esthetisch vlak grondig aangepast. Vooral de achterkant is verfrissend vernieuwd. Toegegeven, de gewijzigde voorkant zal niet iedereen opmerken, maar naast de nieuwe L-vormige achterlichten kun je niet kijken. In het interieur zijn de wijzigen minder opvallend en beperken ze zich tot de bediening van de airco en de radio.

Onder de motorkap…

Het is onder de motorkap dat de grote veranderingen zijn doorgevoerd. De 116d beschikt nu over een kleine driecilinder diesel van 1,5 liter die we al een keer tegen het lijf liepen bij de Mini Cooper D. De motor levert hier 116 pk en een maximaal koppel van 270 Nm. Zoals de traditie het voorschrijft, zien we hier geen stijging van het vermogen. Het is vooral op vlak van verbruik dat deze kleine driecilinder wonderen verricht. Zijn gemiddelde verbruik klokt af op 3,4 l/100 km en dat resulteert in een uitstoot van 89 g/km. We horen nu al de fleet verantwoordelijken enthousiast in de handen wrijven…

Typisch BMW

De nieren in de grille, de lage zitpositie, de besturingselementen die perfect in je handen vallen en… het dashboard dat lijkt alsof het al eeuwen niet meer is veranderd. Er bestaat geen twijfel over, we zitten achter het stuur van een BMW. Wees gerust, ook bij het starten houdt de driecilinder het vertrouwde karakter vol en vertrekt hij zoetgevooisd. Als BMW-bestuurder ben je dus op vertrouwd terrein. Jammer genoeg geldt dat ook voor de te lange weg die het ontkoppelingspedaal moet afleggen en de stugge versnellingsbak want die zijn ook nog steeds van de partij…

Zéééér lange verhoudingen

Eenmaal op de weg toont de BMW zich van zijn beste kant. De nieuwe motor is niet erg expressief, maar hij klimt gedwee in toeren zonder dat de driecilinder daarbij te hard van zijn oren maakt. Er zit potentieel in het blok, maar de dynamische ambities worden gefnuikt door de versnellingsbak die veel te lange verhoudingen heeft. Wie een inhaalmanoeuvre wil uitvoeren, moet gegarandeerd een - of zelfs twee - versnellingen terug schakelen om er vlot voorbij te geraken.

Maar daarvoor krijg je ook iets terug. Het gemiddeld verbruik van de 1-Reeks is erg laag en je kan ‘m zonder problemen onder de 5 liter per 100 km krijgen. Tijdens onze gevarieerde testrit kwamen we uit op een gemiddelde van 5,5 l/100 km. Vraag is maar waar je als bestuurder het meeste belang aan hecht.

Vooruit, we profiteren er nog een keer van. Deze 1-Reeks is nog altijd een achterwielaangedreven wagen. Het chassis is bovendien berekend om ook de M-versie met 326 pk aan te kunnen, dus het volstaat zeker in de 116d configuratie. Het koppel dat de driecilinder genereert brengt dan ook het evenwicht in het chassis nooit in het gedrang. En evenwicht, dat krijg je ten volle want het rijgedrag is responsief en strak. Het stuurgedrag mist wel de juiste portie natuurlijke touch. Weet ook dat deze Efficient Dynamics versie is uitgerust met Eco-banden die het chassis niet echt tot zijn recht laten komen, zeker niet op nat wegdek.

En verder

De 1-Reeks is comfortabel, kan genieten van een kwaliteitsvolle uitrusting, uitstekende stoelen (dat is zeker het geval bij onze Sport-versie) en een puike geluidisolatie. Maar de passagiers achteraan zullen niet even lyrisch zijn. De toegang naar de plaatsen achteraan is bij deze Sportshatch versie huilen met de pet op en de ruimte is eerder beperkt. Wat opbergruimte en koffervolume betreft, zal de BMW niet de referentie in het segment worden. De inhoud is correct. De toegang er naartoe daarentegen…

Prijs & uitrusting

Met een prijskaartje van 24.150 euro is de 1-Reeks aantrekkelijker dan een Mercedes A-Klasse en verslaat hij net de Audi A3. Dat is toch de theorie, want als je door de optielijst gaat dan zie je het uiteindelijke prijskaartje snel oplopen. Ons testmodel kostte 30.000 euro en daarvoor moesten we niet volledig los gaan in de optielijst.

De uitrusting ging er op vooruit: automatische airco, controle van de bandendruk en de iDrive-bediening van het scherm dat centraal op het dashboard staat, behoren nu allemaal tot de standaarduitrusting. Op de optielijst zien we de actieve cruise control met radartechnologie en stop-and-go-functie en de mogelijkheden van het automatisch parkeren zijn uitgebreid.

Conclusie

Een cilinder minder heeft geen grote impact: de 116d blijft trouw aan de prestaties die het vorige model leverde. Maar de nieuwe 1-Reeks Efficient Dynamics weet wel spectaculaire waarden neer te zetten wat verbruik en uitstoot betreft. In de praktijk moeten we dat wel nuanceren: de zeer lange verhoudingen van de versnellingsbak en de eco-banden drukken het rijplezier. Dat neemt niet weg dat deze BMW nog steeds alles in huis heeft om de komende jaren de ultieme compacte wagen met achterwielaandrijving te blijven.