Terwijl de nieuwe 1-Serie langzamerhand op onze wegen verschijnt, kondigt BMW een ruimer motorenpalet aan op het salon van Genève in maart. Zowel aan de boven- als de onderkant van het gamma.
116d, 125d en 125i
Het gamma begint voortaan met de 116d, uitgerust met een 1.6 viercilinder diesel (116 pk en 260 Nm). Die werd EfficientDynamics Edition gedoopt en roept zichzelf uit tot CO2-kampioen. En inderdaad, met een verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km zijn de concurrenten vrij zeldzaam. Bovendien blijven de prestaties redelijk: 10,5 seconden van 0 tot 100 km/u en 195 km/u maximumsnelheid.
De 125d wordt de top van het dieselgamma. Zijn viercilinder levert maar liefst 218 pk en een koppel van 450 Nm. Dat is aanzienlijk beter dan de vorige 123d, zo blijkt ook uit de prestaties: 240 km/u en 0 tot 100 km/u in 6,5 seconden met een verbruik van 4,9 l/100 km en 129 g CO2/km. In combinatie met de achttrapsautomaat zijn de ecoprestaties zelfs nog beter: 126 g CO2/km en 4,8 l/100 km.
Tot slot wordt de 125i de must binnen het benzinegamma. Zijn 2.0 viercilinder levert 218 paarden en een koppel van 310 Nm binnen een breed bereik van 1.350 tot 4.800 tr/min. BMW kondigt een spurt naar 100 km/u in 6,4 seconden aan, een topsnelheid van 245 km/u en een verbruik van 6,6 l/100 km. Met de automaat (nog altijd acht versnellingen) daalt die laatste waarde met 0,2 l/100 km.
M-kit
In 2012 verschijnt ook de M-kit voor de 1-Serie. Verwar de M-kit niet met een M-variant. Het pakket bestaat uit een 10 mm lagere ophanging, aangepaste schokdempers en veren, sterkere remmen en velgen van 17 of 18 duim. Maar onder de motorkap verandert er niets. De kit is beschikbaar met alle krachtbronnen. Natuurlijk herken je de M-kit aan de buiten- en binnenkant, dankzij koetswerkaddenda, talrijke logo's en een stuurwiel, een versnellingspook en zetels die specifiek zijn.