Het Japanse merk gaf jaren de toon aan, bleef daarna wat achterop hinken, maar hebben er alles aan gedaan om opnieuw de tweede plaats op het podium op te eisen. Het is dan ook geen verrassing dat we op de stand van Honda de meeste nieuwigheden mogen ontdekken. Daarnaast mogen ze uiteraard ook fier zijn op de indrukwekkende dominantie van Casey Stoner in het MotoGP kampioenschap.

De meest gewaagde nieuwigheden op het salon zijn de NC700 Integra, NC700S en de NC700X. Drie heel verschillende modellen, maar die alledrie gebruik maken van een en dezelfde architectuur. Deze modellen zijn het antwoord op een marktstudie dat uitwees dat 90% van de mensen nooit sneller dan 120 km/u rijden, dat 80% nooit boven de 6.000 tr/min gaat en dat de prijs, de prijs van het onderhoud, het gebruiksgemak en de praktische aspecten voor de meesten het belangrijkst zijn. Dat zijn zeker geen kenmerken van een Supersport, maar de ingenieurs hebben op basis van de studie een model ontworpen dat een combinatie is tussen een naked, een trail en een maxi-scooter.

De NC700S kost 5.690 € en heeft een koppel van 60Nm, een laag zwaartepunt, een vermogen van 48 pk, in het kader van een nieuwe Europese wetgeving, ABS, opberging voor een helm, een verbruik van 3,5 liter en een bijzonder zekere wegligging. Voor 1.000 € extra kan er ook de transmissie met dubbele koppeling bij. De NC700X beschikt over dezelfde karakteristieken, maar in de vorm van een trail, en kost 6.390 €.

Het origineelste model is ongetwijfeld de Integra, een model dat op een indrukwekkende manier de sensaties combineert met het comfort en het gebruiksgemak van een scooter, aldus het perscommuniqué. De Integra beschikt standaard over een transmissie met dubbele koppeling, net zoals op de wagens die ook gebruik maken van deze technologie, en laat aan de piloot de keuze om handmatig of automatisch te schakelen. De Integra beschikt ook over een ABS systeem, opbergruimte voor een helm en een heel beperkt verbruik. De Integra heeft een prijskaartje van 8.390 €.

Deze drie modellen gaan ongetwijfeld mee met de huidige trend waarbij de tweewielers een echt alternatief zijn voor het mobiliteisprobleem. Honda staat in Brussel ook met de nieuwe CBR1000 en Goldwing, een aangepaste VFR1200, maar ook een bescheiden Viscion 50 en een Wave 110i.

2012 ziet er voor Honda België dus heel goed uit, en ze hebben de ambitie om tegen 2020 opnieuw 20% marktaandeel te veroveren. 2020 is ook een jubileumjaar voor Honda, 50 jaar geleden werd in Japan de eerste Honda fabriek gebouwd.