Deze topversie is al heel aantrekkelijk, want het tweeliter viercilinderblok ontwikkelt 184 pk (of 163 pk in ons geval) en een koppel van 380 Nm voor een CO2-uitstoot van 119 g/km en een gemiddeld normverbruik van 4,5 l/100 km. De 1-Serie wijdde in 2011 een nieuw uitrustingsprincipe in met de afwerkingen Urban en Sport, elk met hun specifieke aankleding en uitrusting  in het interieur en aan de buitenkant, die hun persoonlijkheid weerspiegelt.

Onze 1-Serie Sport zag er beeldig uit in zijn Karmesinrot-kleedje, nochtans geen metaalkleur en dus verkrijgbaar zonder meerprijs. Zoals altijd bij de Duitse constructeur staat veel uitrusting helaas op de optielijst en moet je daarvoor diep in de buidel tasten. De Sport Line kost 1.625 euro en dat is duur betaald voor enkele elementen in aluminium of zwart, een sportstuur en -zetels, een centrale armsteun en enkele chroomaccenten op het instrumentenbord.

Het spel met de opties

We gaan verder met het Comfort Pack Plus (2.885 euro) dat bestaat uit de Servotronic, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, parkeersensoren achteraan, mistlampen, regen- en lichtsensoren, automatische klimaatregeling, cruise control en nog enkele snuisterijen. Daar kunnen we nog het Light Pack (1.540 euro) met adaptieve xenonlampen en het Connectivity Pack (2.360 euro) met het navigatiesysteem Professional en de handenvrije kit met USB-verbinding aan toevoegen.

En laten we de uitstekende en eigenlijk onmisbare achttrapsautomaat, helaas gefactureerd voor 2.190 euro, en het lederen interieur van 1.620 euro niet vergeten. Resultaat: 13.200 euro opties en dus een totale prijs van 41.120 euro. Niet mis voor een instapmodel…

Zodra we die bittere pil geslikt hebben, vinden we met veel plezier alle knowhow van BMW terug in dit model. Met zijn trekjes van een shooting break, lange motorkap en ver naar achteren geplaatste cockpit bevalt de 1-Serie ons wel.

Het plezier om te rijden…

Hij bevalt ons ook door zijn evenwichtige gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en scherp en speels weggedrag. In het interieur, waarvan de verbeterde afwerking de oude generatie snel doet vergeten, vind je onmiddellijk een goede rijpositie en zit je redelijk laag, wat een sportieve rijstijl aanmoedigt.   

Onze testwagen stelde zich tevreden met 163 pk en dat hebben we nooit ervaren als een straf. De automaat is echt een aan te bevelen optie want hij werkt uitstekend in alle omstandigheden. Hij reageert snel en  draagt bij tot het rijplezier. Met Driving Experience Control, een knopje links op de console, kies je tussen de modi Sport+, Sport, Comfort en Eco Pro. Dat verhoogt het rijplezier nog door in te grijpen op de schakelbewegingen van de automaat maar ook op het motorbeheer, de ophanging en de stuurbekrachtiging.

… en te besparen

Zoals de naam aangeeft, verkiest de Eco Pro-modus een zuinige rijstijl met een specifieke afstelling maar ook met rijtips op het instrumentenbord. Deze modus verandert zelfs de regeling van het klimaat. De verbruikswinst wordt getoond op een scherm aan de hand van het aantal gewonnen kilometers. De Eco Pro-stand moet na elke start manueel geselecteerd worden en het systeem keert altijd terug naar de normale stand waardoor we deze economische modus geregeld vergaten te gebruiken.  Zonder te rijden als een woesteling of er speciaal op te letten, bleef ons verbruik beperkt tot 6 l/100 km.  Niet slecht voor een auto met 163 pk. In de 1-Serie betekent zuinig dus zeker niet armoedig.

Is hij dan perfect? Zeker niet, als we het budgettaire luik bekijken. Met zulke prijzen is de 1-Serie niet voor iedereen weggelegd, dat is wel het minste wat we kunnen zeggen. Nog een punt van kritiek, een vervelend detail: we begrijpen niet waarom we in de ene BMW onze iPod wel kunnen aansluiten en muziek kunnen beluisteren en in de andere, zoals deze 1-Serie, niet. Een nukkige verbinding blijkbaar…