In eerste instantie, in februari, verschijnen op onze markt de 328i en de 335i en, voor de dieselliefhebbers, de 320d en de 320d Efficient Dynamics. Die worden een maand later aangevuld met de basisversies 316d en 318 die, in tegenstelling tot wat hun naam suggereert, alle twee uitgerust zijn met een tweeliter, zoals de 320i benzine. Later volgen varianten met xDrive-vierwielaandrijving, een zescilinder diesel en, tegen het einde van 2012, een hybride.

Bij de perspresentatie in de buurt van Barcelona konden we achtereenvolgens het stuur grijpen van de 320d en de 328i. We vallen meteen met de deur in huis: grote gebreken zijn in de zesde generatie van de 3-Serie moeilijk te vinden.

Groter

De lijn is verzorgd maar niet erg gedurfd en achteraan geïnspireerd op de 5-Serie. De neus gebruikt de klassieke nieren die het merk zo dierbaar zijn, geflankeerd door smalle, lange lichtblokken. Het koetswerk wint 50 mm wielbasis, 93 mm lengte (nu 4.624 mm) en 9 mm hoogte, terwijl de sporen vooraan 37 mm en achteraan 47 mm breder verder voor een meer viriele voetafdruk op de weg. De koffer van 480 liter is 20 liter gegroeid, terwijl de passagiers 15 mm been- en 8 mm hoofdruimte winnen. Zo wordt een veelgehoorde kritiek op het vorige model weggewerkt. De moduleerbaarheid verbeterde dankzij een achterbank die neerklapbaar is in drie delen (in optie natuurlijk, het blijft een BMW).

Geen esthetische revolutie dus, en ook geen technische. Het hoofddoel van BMW was om het verbruik te verlagen en de dynamiek van het weggedrag te verbeteren en dat vergde heel wat werk op alle vlakken. De vernieuwde ophanging moest de dynamiek van de vorige generatie bewaren en tegelijk het comfort verbeteren. Laten dat we dat even van dichterbij bekijken.

Knowhow

Door zijn nieuwe afmetingen ligt de 3-Serie beter op de weg. Het gewicht van de verschillende onderdelen werd evenwichtig verdeeld, bijna ideaal 50/50 over de voor- en achteras. De achteras evolueerde: hij neemt het principe van de vijf draagarmen over van zijn voorganger, maar dan lichter, steviger en preciezer. De vooras gebruikt het beproefde recept van de McPherson-veerpoten, met veel aluminium, en een elektromechanische stuurbekrachtiging. De stuurbekrachtiging is standaard snelheidsafhankelijk op de 328i en de 335i (Servotronic). In optie biedt BMW ook een besturing met variabele ontdubbeling aan, die bijvoorbeeld toelaat om de stuurbeweging met 25 procent te beperken.

Nog wat het onderstel betreft, is er geen gebrek aan elektronische hulpmiddelen: DSC (dynamische stabiliteitscontrole), antislipregeling (ACS), dynamische tractiecontrole (DTC), dynamische remkrachtcontrole (DBC), remkrachtverdeling in bochten (CBC), enzovoort.

Weggedrag naar keuze

De bestuurder kan het weggedrag van de auto regelen in functie van de gewenste rijstijl. Het systeem wijzigt de progressiviteit van het gaspedaal, de respons van de motor, de stuurbekrachtiging en de interventies van de DSC. Naargelang de gekozen stand, verandert ook de Servotronic, de automaat en de automatisch gestuurde schokdemping. Je kunt kiezen tussen Eco Pro, Comfort, Normal, Sport en Sport+. De Eco Pro-stand (die zelfs de klimaatregeling of de verwarmde zetels beïnvloedt) maakt het mogelijk om tot 20 procent minder brandstof te verbruiken.

Sportieve bestuurders zullen blij zijn met het M-pakket: een adaptieve sportophanging, een sportautomaat met kortere schakeltijden en schakelpaletten aan het stuurwiel. De motoren doen allemaal een beroep op TwinPower Turbo-technologie van de laatste generatie en zetten mooie cijfers neer.

Nog meer knowhow

Het tweeliterblok van de 320d Efficient Dynamics ontwikkelt 163 pk en 380 Nm koppel, met een gemiddeld normverbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g. De 2.0 van de 328i geeft 245 pk en een koppel van 350 Nm vrij. Voorlopig heeft alleen de 335i nog recht op een mythische zescilinder die bijdraagt tot de glorie van het merk. Hier heeft hij een cilinderinhoud van drie liter, 306 pk en 400 Nm. Dit model zal later als basis dienen voor de ActiveHybrid 3, die een automaat met geïntegreerde elektromotor krijgt. De bestuurder zal hierdoor beschikken over een totaal vermogen van 340 pk en een koppel van 450 Nm.

Opties die het leven aangenamer maken, zijn onder meer het head-upscherm en de ingewikkelde ConnectedDrive-systemen die helaas nog niet allemaal beschikbaar zijn bij ons. Dat kan nog meer dan een jaar duren … Voorts ontbreekt er bijna niets op optielijst: adaptieve koplampen, allerlei camera’s, rijhulpsystemen die je op de juiste rijstrook houden of een botsing voorkomen, adaptieve cruise control, parkeerhulp, enzovoort. Je kunt de 3-Serie veranderen in een kleine 7-Serie.

Modern, Sport en Luxury

BMW stelt drie afwerkingsniveaus met een eigen karakter voor: Modern, Sport en Luxury. Ze hebben een specifieke afwerking en uitrusting, zowel aan de buiten- als de binnenkant. Zoals we in het begin van dit artikel al schreven, was het moeilijk om de 3-Serie op een fout te betrappen. Het precieze en speelse weggedrag en het perfect evenwichtige onderstel maken de 3-Serie heel leuk om over kleine bergwegen te sturen, het speelterrein tijdens de presentatie.

Achter het stuur van een 320d, rijkelijk uitgerust met een automaat en adaptieve ophanging, hebben we echt genoten. De goede wegen brachten de ophanging natuurlijk niet in verlegenheid, maar we waardeerden ook het comfort, zelfs in de sportmodus die onze voorkeur kreeg tijdens de test.

Extremer

De volgende dag liet BMW, dat erg zeker is van zijn producten, ons ‘spelen’ op het circuit van Catalunya. Met dezelfde auto’s die we op de weg hadden getest en waarmee we later terugkeerden. Ook op circuit verbaasde de 328i met zijn weggedrag. Weinig auto’s uit dit segment zijn zo sereen en leuk in deze extreme oefening. Het is een waar plezier om de limieten van deze auto op te zoeken, zonder onze veiligheid (of die van anderen) of ons rijbewijs op het spel te zetten. Het wordt interessant om een basismodel te testen op de Belgische wegen en na te gaan of hetzelfde rijplezier daar ook aanwezig is.