Stijl De BMW is moderner en heeft een iets agressiever, meer gespannen design dat hedendaagser is dan de rondere, wat verouderde lijn van de Mercedes. Nog een winstpunt krijgt de BMW bij gesloten dak waar de Beier sprekend op een coupé lijkt, terwijl de Mercedes, met zijn soepel dak, conventioneler is. Motorisering Beiden beschikken over dezelfde cilinderinhoud (3 liter), hetzelfde aantal cilinders (6), maar een verschillende architectuur. Mercedes doet beroep op een V-motor, terwijl BMW de lijnmotor trouw zweert. De kracht en koppelwaarden liggen overigens erg dicht bij elkaar: 224 pk en 510 Nm voor de cabriolet met de ster tegenover 231 pk en 500 Nm voor de concurrent uit München. Alle twee zijn ze leverbaar met een manuele 6-bak maar onze testexemplaren waren voorzien van een automatische versnellingsbak. BMW stopt in zijn Steptronic 6 versnellingen, maar de 7 G-Tronic van Mercedes telt niet minder dan 7 trappen. Tijdens het rijden lijkt de BMW sportiever door een enigszins franker oplopen in de toeren, terwijl de motor toch getuigt van een geweldige soepelheid. De V6 van de CLK is eveneens ruim van koppel voorzien en reageert bij elk regime door een gemoedelijke duw in de rug. De respectievelijke versnellingsbakken verscherpen trouwens nog de karakters van de motoren. De BMW heeft een levendige en meer reactieve bak terwijl de 7G-Tronic zich een ietsje rustiger toont. In beide gevallen worden drie modes voorgesteld: comfort (normaal), sport of manueel. Aan de pomp is de Beier zich iets zuiniger, met een gemengd verbruik van 8,5 l/100 km tegenover 9,3 l/100 km voor de Mercedes. Pluspunt voor BMW dus door de vlugger reagerende bak en het lagere verbruik. Maar het is een overwinning op het scherp van de snee! De Mercedes heeft inderdaad geen tekort aan troeven en de ongelofelijke zachtheid van het geheel zal voor sommigen zeker de voorkeur genieten Wegligging BMW heeft een lange traditie en naam te verdedigen al het over weggedrag en dynamisme gaat, maar ook Mercedes is de laatste jaren de sportievere toer opgegaan en durft zich te meten met de collega’s uit München. De 330d Cabrio blijft uiteraard trouw aan de traditie. Toch zorgen de soepele afstelling van de ophanging, het hogere gewicht en de verminderde stijfheid ervoor dat de Cabrio minder voldoening schept als de coupé. Met open dak zijn er op oneffen wegen parasitaire reacties in de voorruit en het stuur waarneembaar. De stuurinrichting behoudt wel zijn uitstekende kwaliteiten zoals nauwkeurigheid en een stevig gevoel. De Mercedeskoets is heel wat strakker en is beter geveerd dan zijn rivaal, met een erg doeltreffende demping en filtering op oneffen wegdek. Enkel een wat vage stuurinrichting bederft lichtjes het plezier. Winstpunt voor de Mercedes dus, wat eerder onverwacht is. Gezien de goede geleiding van zijn ophanging en de hogere stijfheid, volledig verdiend. Comfort Hier komen we natuurlijk in de habitat van het merk met de ster terecht. Dit mag je een demonstratie noemen! Hij is perfect afgeveerd en ondanks een soepel dak fantastisch geruisloos. Hij blijft dan ook de referentie van het segment. Zelfs de BMW, die nochtans soepel afgeveerd is, kan hier niet concurreren. Wat de binnenruimte betreft is het onderscheid miniem. In beide auto’s zit je erg goed, zowel vooraan als achteraan. Enkel achteraan gaat het er een beetje krapper aan toe. Qua ergonomie is de i-Drive van BMW naar onze mening te weinig intuïtief en zorgt daarbij makkelijk voor verstrooiing bij de bestuurder. Wat de opbergruimtes betreft gaat het voordeel naar Mercedes die onder andere een grotere kofferruimte bevat. De BMW slikt van 210 tot 350 liter, met een te krappe toegang als het dak opgeplooid is terwijl de Mercedes van 276 tot 390 liter groot is. Het soepele dak biedt natuurlijk het grote voordeel dat het compacter opgevouwen kan worden. Voordeel voor Mercedes en dat was niet echt een verrassing. BMW ligt echter niet ver achterop Zijn soepel ophangingscompromis bezorgt het merk met de ster zeker wat kopbrekens. Prijzen en uitrustingen Naar aloude traditie is Mercedes met een basisprijs van 51.909 € duurder dan de 49.950 € voor de BMW. Wanneer je echter de standaarduitrusting en de opties vergelijkt, wordt de afstand nog groter. Zo beschikt de 330d cabrio bijvoorbeeld standaard over een complete elektrische afstelling van de zetels, wat bij Mercedes als supplement aangerekend wordt. Over het algemeen zijn de opties wat minder duur bij BMW. Maar we mogen toch niet uit het oog verliezen dat ze nog behoorlijk prijzig zijn! Reken maar op 370 € voor een windscherm (standaard op de CLK), 375 € voor verwarmde zetels (382,36 € bij Mercedes), en 2.335 € voor het navigatiesysteem (3.184,72 €! bij zijn rivaal). Lederen stoelen kosten 1.900 € (2.042,48 € voor de cabrio met de ster) en voor 2.200 € bij 3-serie en 2.332,88 € bij de CLK hoef je niet meer te schakelen. Voordeel voor BMW. Toch spijtig dat Mercedes de tarieven van de CLK op het einde van zijn loopbaar niet verlaagt. Besluit Dankzij een recenter concept, een modernere lijn en het aangename rijden wint de BMW deze vergelijkende test. Bovendien is hij minder duur en uitgerust met een hardtop. Maar het was een nek-aan-nekrace! Zeker maakt het soepele dak het geheel iets ouderwetser, maar de kap van de Mercedes is van een zodanig goede kwaliteit dat noch de geluiddemping noch de thermische isolatie eronder lijdt! Bovendien heeft hij, dankzij het compacte opvouwmechanisme een grotere kofferinhoud. Dat het openen en sluiten sneller verloopt als bij de hardtop van zijn concurrent is eveneens mooi meegenomen. Het rijcomfort en de strakke ophanging zijn trouwens extra troeven voor de Mercedes. Maar zijn prijskaartje zal meer dan één potentiële klant afschrikken… Allebei zijn het vaste waarden in hun segment en ze zullen hun eigenaars zeker en vast niet ontgoochelen. De strijd tussen de twee merken is dus nog lang niet ten einde...