Advertentie
Advertentie

1. 1972

Het verhaal van de BMW 5 Reeks begon in 1972 met de eerste generatie, de E12. Sindsdien volgden de generaties elkaar op, telkens trouw aan dezelfde kernwaarden: luxe, een strak en ingetogen design, subtiele agressiviteit en vooral dat sportieve karakter dat zo typerend is voor BMW. Ook de achtste generatie, gelanceerd in 2023, blijft trouw aan deze formule.

Klassieke BMW 5-serie sedan voor modern gebouw.
Advertentie
Advertentie

2. 2 koetswerkvarianten

Aanvankelijk was de 5 Reeks enkel verkrijgbaar als berline, pas 20 jaar later introduceerde BMW een Touring-variant (break). Vandaag bestaan beide nog steeds naast elkaar. De Touring is vooral populair in Europa, terwijl de klassieke berline nog steeds de voorkeur geniet bij meer traditiegetrouwe klanten.

Witte BMW i5 Touring rijdt door het groene landschap onder een bewolkte lucht.

3. 5 motorisaties

Vroeger bood BMW de 5 Reeks aan met een breed scala aan benzine- en dieselmotoren, vaak met zes cilinders. Denk maar aan legendarische modellen zoals de 528i – bekend uit het beruchte Mesrine-verhaal –, de 535i, een echte autobahnkiller, en de krachtige 550i, die qua prestaties niet ver van de M5 afstond. Bij de diesels maakten de 525tds en 530d naam als luxueuze, maar krachtige alternatieven in een segment waar diesel vroeger als ruw werd beschouwd.

Vandaag bestaat het gamma van de BMW 5 Reeks G60 uit vijf motorisaties (zonder de vierwielaandrijfversies mee te tellen). De 520i (208 pk) is de enige benzinemotor, terwijl de 520d (197 pk) en 540d xDrive (303 pk) de dieselopties vormen. Voor wie een plug-in hybride wil, zijn er de 530e (299 pk) en 550e (489 pk). Daarnaast is er de volledig elektrische i5 en de voortaan plug-inhybride M5.

4. 5,06 meter

De G60-generatie overschrijdt voor het eerst de kaap van 5 meter en meet exact 5.060 mm. Dat is ruim 40 cm langer dan de allereerste 5 Reeks, de E12!

5. 105 km

Plug-inhybrides zijn de laatste jaren sterk geëvolueerd qua elektrische actieradius. De hybride BMW 5 Reeks kan tussen 84 en 105 km volledig elektrisch rijden, afhankelijk van de versie. De 530e Berline is iets efficiënter dan de 550e xDrive.

Advertentie
Advertentie
BMW i5 530e achteraanzicht tegen moderne textuurmuur.
BMW 5 Serie 2024 in grijs tegen een moderne, textuurmuur.
Elektrische BMW aan opladen, kabel verbonden met voorport, zichtbare lichtmetalen velg.

6. 520 liter

Ondanks zijn royale afmetingen is de BMW 5 Reeks niet de meest praktische berline. Zowel de berline als de Touring bieden minder kofferruimte dan sommige concurrenten. De G60-generatie is langer, maar verliest paradoxaal genoeg 10 liter kofferruimte ten opzichte van zijn voorganger. De berline biedt 520 liter, terwijl de Touring 570 liter beschikbaar heeft.

Advertentie
Advertentie
Ruime kofferbak van een witte auto, achterstoelen neergeklapt voor maximale opslagruimte.

7. ± 62.000 euro

De basisprijs voor de thermische versies van de BMW 5 Reeks ligt rond de 62.000 euro, zowel voor de 520i als de 520d. Wie een plug-in hybride wil, betaalt ongeveer 10.000 euro extra.

Moderne interieur van een BMW met stuur en digitaal dashboard, landelijke achtergrond.

Conclusie

Een model dat al sinds 1972 meegaat en intussen acht generaties telt, moet wel iets goed doen. De BMW 5 Reeks weet al jarenlang comfort, luxe en dynamiek perfect te combineren. Hij is nooit de ruimste geweest in zijn klassie, maar de 5 Reeks blinkt uit met zijn rijplezier, technologie en premiumafwerking – ongeacht de generatie!