De EQS, die in 2021 het levenslicht zag, was het eerste model in de nieuwe EQ-reeks van Mercedes op het specifieke MEA-platform. En hoewel Mercedes intussen alweer is afgestapt van deze strategie, met in de toekomst enkel nog brandstof- en elektrische modellen op gedeelde platforms en zonder een specifieke naamgeving, betekent dat niet dat deze eerste ‘elektrische S-Klasse’ in de steek wordt gelaten. In afwachting van een meer doorgedreven facelift, is er sinds 2024 een update van de EQS op de markt die het model meer status geeft én definitief komaf maakt met laadpaalstress. Reden genoeg om het model nog eens aan de tand te voelen…
Design Mercedes EQS
Ster op de neus
We durven niet echt van een facelift spreken: voor modeljaar 2024 kreeg de Mercedes EQS eerder een visuele update dan een grondige modernisering. Een echte facelift zou later volgen, maar intussen probeert de avant-gardistische EQS weer wat klassieke Mercedes-liefhebbers voor zich te winnen. Dat doet hij met meer chroom in de (gesloten grille) en met… een ster op de neus! Inderdaad, ondanks de paar tienden van een procent dat het ongetwijfeld scheelt op de luchtweerstandscoëfficiënt, heeft Mercedes het statussymbool teruggebracht naar zijn elektrische vlaggenschip.
Verder is het uiterlijk van de Mercedes EQS 2024 grotendeels gelijk gebleven. De elektrische berline/liftback is nog steeds 5,223 m lang, 1,926 m breed en 1,520 m hoog, op een wielbasis van maar liefst 3,21 m. Als je nog hoger wil klimmen op de luxeladder, is er nu ook een Mercedes EQS ‘Manufaktur Selection’, met speciale lakkleuren en vooral een nog hoogwaardiger interieur.
Beleving Mercedes EQS
Standaard Hyperscreen
Het is vooral in het interieur van de vernieuwde Mercedes EQS dat je ten volle geniet van de upgrades. Zo is het MBUX Hyperscreen voortaan standaard! Het drievoudige digitale display van in totaal 1,41 meter breed tilt de multimedia-ervaring naar een nieuw niveau aan boord. En het onderscheidt de EQS verder van de klassieke S-Klasse, die nog steeds enkel te krijgen is met het verticale scherm van 11,6 inch dat ook in de meeste andere moderne Mercedessen zit.
Maar wat de S-Klasse wel heeft, en de EQS dan weer niet, is een versie met een (nog) lange(re) wielbasis. De zitruimte op de achterbank is dus nog steeds comfortabel, maar niet écht royaal. Wel genieten de passagiers er standaard van een verstelbare rugleuning en nu nog zachtere zetels. Als je voor het Rear Comfort Package Plus kiest, met twee individuele zetels in plaats van een driezits bank, krijg je rechts achteraan zelfs een extra steun voor je benen. Daarmee kan je languit liggen als je de passagierszetel vooraan naar voren klapt voor het ultieme comfortgevoel.
Grote koffer en meer trekvermogen
Tenslotte heeft de EQS op vlak van kofferruimte ook nog steeds een troef in handen ten opzichte van de klassieke S-Klasse: een grote achterklep, waarmee je met het grootste gemak de diepe holte van 620 tot 1.700 liter aanspreekt. Met 4Matic-vierwielaandrijving mag de Mercedes EQS 2024 bovendien tot 1.700 kilo trekken, in plaats van slechts 750 kilo voordien.