Yeelen Möller

4 MRT 2025

Test: Mercedes EQS 2024, meer dan 800 km elektrisch?

Mercedes heeft zijn elektrische vlaggenschip EQS subtiel bijgepunt in 2024. Een update die het model meer prestige geeft, maar die vooral de grens van 800 km autonomie doorbreekt! Kunnen we die cijfers evenaren in de praktijk?

{"fr":"Mercedes EQS argentée dans un parking urbain moderne, éclairage dramatique.","nl":"Zilveren Mercedes EQS in moderne parkeergarage, dramatische verlichting."}
{"fr":"Mercedes-Benz EQS argent stationné dans un parking couvert sombre.","nl":"Zilveren Mercedes-Benz EQS geparkeerd in donkere overdekte parkeergarage."}

"Een echte facelift is het niet, maar de Mercedes EQS 2024 is wel aangenamer dan ooit dankzij een meer luxe standaarduitrusting en een zeer comfortabele autonomie."

De EQS, die in 2021 het levenslicht zag, was het eerste model in de nieuwe EQ-reeks van Mercedes op het specifieke MEA-platform. En hoewel Mercedes intussen alweer is afgestapt van deze strategie, met in de toekomst enkel nog brandstof- en elektrische modellen op gedeelde platforms en zonder een specifieke naamgeving, betekent dat niet dat deze eerste ‘elektrische S-Klasse’ in de steek wordt gelaten. In afwachting van een meer doorgedreven facelift, is er sinds 2024 een update van de EQS op de markt die het model meer status geeft én definitief komaf maakt met laadpaalstress. Reden genoeg om het model nog eens aan de tand te voelen…

Advertentie
Advertentie

Design

Ster op de neus

We durven niet echt van een facelift spreken: voor modeljaar 2024 kreeg de Mercedes EQS eerder een visuele update dan een grondige modernisering. Een echte facelift zou later volgen, maar intussen probeert de avant-gardistische EQS weer wat klassieke Mercedes-liefhebbers voor zich te winnen. Dat doet hij met meer chroom in de (gesloten grille) en met… een ster op de neus! Inderdaad, ondanks de paar tienden van een procent dat het ongetwijfeld scheelt op de luchtweerstandscoëfficiënt, heeft Mercedes het statussymbool teruggebracht naar zijn elektrische vlaggenschip.

Verder is het uiterlijk van de Mercedes EQS 2024 grotendeels gelijk gebleven. De elektrische berline/liftback is nog steeds 5,223 m lang, 1,926 m breed en 1,520 m hoog, op een wielbasis van maar liefst 3,21 m. Als je nog hoger wil klimmen op de luxeladder, is er nu ook een Mercedes EQS ‘Manufaktur Selection’, met speciale lakkleuren en vooral een nog hoogwaardiger interieur.

 

Beleving

Standaard Hyperscreen

Het is vooral in het interieur van de vernieuwde Mercedes EQS dat je ten volle geniet van de upgrades. Zo is het MBUX Hyperscreen voortaan standaard! Het drievoudige digitale display van in totaal 1,41 meter breed tilt de multimedia-ervaring naar een nieuw niveau aan boord. En het onderscheidt de EQS verder van de klassieke S-Klasse, die nog steeds enkel te krijgen is met het verticale scherm van 11,6 inch dat ook in de meeste andere moderne Mercedessen zit. 

Maar wat de S-Klasse wel heeft, en de EQS dan weer niet, is een versie met een (nog) lange(re) wielbasis. De zitruimte op de achterbank is dus nog steeds comfortabel, maar niet écht royaal. Wel genieten de passagiers er standaard van een verstelbare rugleuning en nu nog zachtere zetels. Als je voor het Rear Comfort Package Plus kiest, met twee individuele zetels in plaats van een driezits bank, krijg je rechts achteraan zelfs een extra steun voor je benen. Daarmee kan je languit liggen als je de passagierszetel vooraan naar voren klapt voor het ultieme comfortgevoel.

Grote koffer en meer trekvermogen

Tenslotte heeft de EQS op vlak van kofferruimte ook nog steeds een troef in handen ten opzichte van de klassieke S-Klasse: een grote achterklep, waarmee je met het grootste gemak de diepe holte van 620 tot 1.700 liter aanspreekt. Met 4Matic-vierwielaandrijving mag de Mercedes EQS 2024 bovendien tot 1.700 kilo trekken, in plaats van slechts 750 kilo voordien.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Van EQS 350 tot AMG 53

Ook na de update behoudt de Mercedes EQS zijn uitgebreide motorengamma. Instappen doe je met de EQS 350 (215 kW/292 pk, 0-100 km/u in 6,7 seconden). Een stapje hoger staat de EQS 450 (265 kW/360 pk, 0-100 in 6,2 s), die je ook met 4Matic-vierwielaandrijving kan krijgen (0-100 in 5,7 s). De EQS 500 (330 kW/449 pk, 0-100 in 4,9 s) heeft standaard 4Matic. Het summum van het gamma bestaat uit de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ (484 kW/658 pk, 0-100 in 3,8 s), die met het AMG Dynamic Plus-pakket zelfs 560 kW/761 pk levert en in 3,4 seconden naar de 100 sprint!

Meer dan 800 km!

Belangrijker is echter de nieuwe batterij van de Mercedes EQS 2024. De EQS 350 heeft nog steeds een pakket van 96 kWh netto, maar vanaf de EQS 450 geniet je van een enorme capaciteit van maar liefst 118 kWh. De meest efficiënte EQS 450+ haalt daarmee een WLTP-autonomie van 801 km, de grootste actieradius voor een elektrische productiewagen in België! Enkel de Lucid Air moet hij voor zich laten als we kijken naar de EV’s met de grootste actieradius op internationale schaal.

En in de praktijk?

Het is met deze EQS 450+ waarmee we een kleine week op pad mochten, en laten we meteen met de deur in huis vallen: zelfs bij de (voor februari opvallend zachte) temperaturen van ongeveer 15°C van onze test, is de kaap van 800 km enkel haalbaar aan een constante snelheid van 50 tot 70 km/u.

Wij reden voornamelijk op de snelweg, met de cruisecontrol ingesteld op precies 120 km/u op de GPS. Na precies 621 km kwam ons gemiddelde verbruik uit op 20,3 kWh/100 km, goed voor een reële actieradius van 580 km. Met een iets meer gemengd parcours zou meer dan 600 km op een volle batterij kinderspel moeten zijn, ongeveer 50 km meer dan het reële rijbereik van de EQS van voor de update. Niet zoveel als beloofd, maar wel meer dan voldoende om zonder enige stress lange ritten te kunnen afleggen.

Kilometervreter zonder laadpaalstress

En kilometers vreten, daar blinkt deze Mercedes EQS in uit. Zijn aalgladde koetswerk beperkt de storende windgeluiden tot een minimum aan boord, terwijl de luchtvering de imperfecties van het asfalt zo goed als gladstrijkt. De vierwielsturing compenseert dan weer voor zijn lange wielbasis en zorgt voor een relatief kleine draaicirkel van 11,9 m en voor scherpe (maar ietwat onnatuurlijke reacties) op inputs van het stuur. En natuurlijk vormt de geruisloze en oneindig doseerbare elektrische aandrijflijn de kers op de taart qua comfort. Alleen het zachte rempedaal is even wennen, dat begint pas iets verder te bijten dan je zou verwachten. Om maar te zeggen dat we fris als een hoentje uitstapten aan onze weekendbestemming!

 

Prijs

Hoeveel kost de Mercedes EQS in 2025 in België?

De Mercedes EQS modeljaar 2024 heeft een vanafprijs van 96.800 euro in België, daarvoor krijg je de EQS 350 Luxury Line met 682 km autonomie. De versie die je wil hebben, is echter de EQS 450+ Luxury Line, vanaf 111.320 euro. Die is sinds de update standaard al zeer goed uitgerust, maar natuurlijk kan je de prijs nog met enkele tienduizenden euro’s opdrijven als je de optielijst aanspreekt. Vooral de Manufaktur-snufjes kosten een lieve duit.

Verdict

De Mercedes EQS zal nog steeds niet iedereen bekoren met zijn ruimteschipachtige uiterlijk en zijn volledig gedigitaliseerde interieur. Maar met de update van 2024 is Mercedes wel tegemoetgekomen aan de wensen van zijn klanten: de ‘elektrische S-Klasse’ is nu beter uitgerust, rijdt nog verder en brengt enkele klassieke designkenmerken terug. Zaken die het leven aan boord enkel aangenamer maken. En de prijs vinden we, in de huidige markt, niet eens zo extreem…

Advertentie
Advertentie