Stijl
Het is moeilijk om bij een eerste oogopslag alle esthetische correcties op te merken die bij de laatste facelift van de 5-reeks werden doorgevoerd. Kenners zullen ongetwijfeld de nieuwe achterlichten opmerken, maar ook de nieuwe nieren op het radiatorrooster en de herziene lichtblokken… Tevens krijgt de Beier een aantal nieuwe koetswerkkleuren bij op het lijstje.
Motor
Dit mogen we nu eens echt “een uitgelezen stuk” noemen. Een zescilinder in lijn van BMW is sowieso een legendarische portie mechaniek. De zuid-Duitsers houden sedert jaren vast aan deze architectuur om zo een beter evenwicht in hun motoren te behouden, in plaats van te opteren voor een banale V6. En ze hebben gelijk… Met een cilinderinhoud van 3 liters, ontwikkelt deze « straight six », zoals de Engelsen hem noemen, 272 pk bij 6.700 omwentelingen en een koppel van 320 Nm vanaf 2.750 toeren. Deze hogere waarden zijn te danken aan de overgang naar een directie injectie.
Op de weg schiet dit blok in niets tekort. Hij draait formidabel zacht en herneemt zonder morren vanaf traagloop, terwijl hij met spreekwoordelijk gemak naar de rode zone bij 7.000 toeren klimt! Dat hij daarbij nog een uitzonderlijk geluid produceert maakt hem helemaal speciaal. Met enige overdrijving kan je ons misschien melomaan noemen, maar we hadden de 530i graag nog wat langer gehouden, want dit mag je toch wel een heel goed opgevoede brok techniek noemen. Geen wild gegrol zoals in de Z4 maar een goed gedempt gebrul dat in de wagen pas boven de 5.000 toeren hoorbaar is.
Maar de werkelijke kracht van deze motor ligt in zijn vermogen om de auto écht hard vooruit te stuwen, zonder daarbij veel te hoeven verbruiken. Ons gemiddelde van 11 l/100 km bevestigt trouwens het uitstekende rendement van deze mechaniek.
Standaard wordt de530i met een uitstekende manuele 6-versnellingsbak geleverd, maar de klant kan de optie «automatische bak» aankruisen. Een optie die bijzonder goed bij de wagen past. Hij schakelt zacht, snel en bijzonder intelligent. De sportstand is bovendien van een buitengewone levendigheid voorzien. Kortom, op elk moment … zàààlig.
Wegligging
Net zoals de 6-cilinder-in-lijn een typisch kenmerk van het huis is, denk je bij dynamische weggedrag ook dadelijk aan BMW. De 5-reeks is nauwkeurig en stabiel en laat zijn massa dan ook gauw vergeten. Op kronkelige baantjes vertoont hij een voorbeeldige lenigheid. Het is zeker geen balletdanser, wat gezien het gewicht en de afmetingen ook moeilijk zou zijn, maar we spreken hier werkelijk van een uitstekende opgehangen berline ! De stevige stuurinrichting laat toe om deze 4-deurs in de engste bocht te dwingen terwijl motriciteit en grip op geen enkel moment erg in de problemen komen.
Comfort
De 5-reeks biedt een typisch Duits rijcomfort en het vliegend tapijtgevoel van een Citroën C6 hoef je hier niet te zoeken. Sommige oneffenheden worden niet helemaal door de ophanging uitgegomd. Maar het resultaat qua algemeen comfort blijft zonder discussie erg positief. De rijhouding is uitstekend dankzij regelingen in alle richtingen! Toch zouden we niet aarzelen om voor de «sportzetels» te kiezen. Deze bieden een duidelijk betere zijdelingse steun. Indien er vooraan geen gebrek is aan ruimte, worden de achterpassagiers minder verwend. Voor een berline van 4.841 mm hadden we beter verwacht! De afwerking is, of wat dacht je, voortreffelijk.
Prijzen en uitrustingen
Bij de Duitse auto’s en vooral bij BMW is het wat de prijzen betreft steeds hetzelfde liedje: de tarieven zijn op zijn zachtst gezegd gepeperd! Met 45.650 € is de 530i 2.000 € duurder dan een Audi A6 3.2 FSI (255 pk)… Maar troost je, Mercedes hanteert nog hogere prijskaartjes en vraagt 51.546 € voor de E 350 (272 pk)!
Qua opties is natuurlijk alles mogelijk... Maar ook weer voor een behoorlijke vergoeding! Reken maar op 2.200 € voor de uitstekende automatische 6-bak, 1.020 € voor metaalkleur, 2.220 € voor het leder, 1.060 € voor xenon koplampen, enz…
Besluit
Er is ongetwijfeld nog een mooie toekomst voor benzinemotoren weggelegd. En zeker deze 6-cilinder van BMW die constant verbeterd wordt, om zo op zijn niveau een onverslaanbare verhouding prestatie/verbruik te verwezenlijken... De concurrentie komt met steeds krachtigere dieselmotoren op de markt die een beter koppel bezitten en nog economischer zijn aan de pomp. Maar voor de estheet is de keuze vlug gemaakt. Met een uitgebreid bruikbaar toerentalgebied, een bedwelmende motorklank en karakter bij hoge toeren weet deze 3 liter te verleiden. In een 5-reeks vertoont hij zich bovendien perfect op zijn gemak, met een verfijning en dynamisme die het merk alle eer aandoen.