We hadden geen verregaande veranderingen verwacht, maar wat meteen opviel was dat ze aan het weinig geïnspireerde en soms onleesbare dashboard niets hadden veranderd. Ook de manier waarop het zadel opengaat, met een hand aan de contactsleutel en de andere onder het zadel, hebben ze ongewijzigd gelaten. Dat we in die FlexCase twee integrale helmen kunnen opbergen kunnen we wel op prijs stellen, evenals de andere opbergvakken. Achter het stuur van de C600 is er een aangenaam gevoel van ruimte, heel veel ruimte zelf, wat meteen aanzet tot het verslinden van vele kilometers. Het brede zadel , dat gelukkig wat smaller is aan de voorzijde, zorgt ook voor het nodige comfort voor de passagier.    

Kilometervreter

Motor starten en dan ... de ontgoocheling. Het motorgeluid is nog altijd even passieloos, en helemaal niet te vergelijken met dat van de sportieve Tmax. De eerste meters liggen ook niet helemaal voor de hand (ook al is alles relatief!), want de C600 trekt wel heel snel op. Dat optrekken gaat vlot door tot zo’n 180 km/u zonder horten of stoten. De kilometers opstapelen is dus echt geen probleem met deze BMW. Maar wat blijft er dan over voor de motor? De dynamische kwaliteiten van deze scooter moeten net onderdoen voor de motor en de toegankelijkheid en gebruiksgemak zijn bijkomende troeven. Toch zijn er enkele mindere punten. De motor bijvoorbeeld, die heeft vermogen genoeg, maar is ver van verfijnd en toch wat nipt voor het gewicht van de C600. Ook op dat vlak is de Tmax een pak overtuigender. 

Heel goede, en minder goede punten

Is de C600 de ultieme scooter of niet? Daar een antwoord op geven ligt niet voor de hand. Zijn look is ok, sportief en zonder onder de «tuning» mode te bezwijken. Deze BMW ziet er al bij al goed uit, ook al zijn er enkele echte afknappers zoals de carterbescherming. D uitrusting? Die is zoals we het van een Duitse constructeur mogen verwachten, met in het bijzonder de FlexCase, complete en ergonomische bedieningsorganen en knap geïntegreerde opties zoals het zadel en verwarmde handvaten. De afknapper is ongetwijfeld het dsahboard en zijn enkele onbruikbare informaties, zoals die de toerenteller!  

U beslist

De C600 voldoet aan de meeste noden, maar bij een dagelijks gebruik zou het gewicht op termijn een probleem kunnen worden. Over de motor hebben we het al gehad, power maar zonder verfijning en enkele vibraties, hier hadden we echt meer van verwacht. Zouden ze bij BMW de Tmax geprobeerd hebben? De C600 moest de scootermarkt helemaal overhoop gooien. Hij beschikt over een pak troeven om dat ook te doen, maar anderzijds faalt hij op enkele vlakken wat een jackpot in de weg staan. Uiteraard blijft u als klant baas over uw beslissing om al dan niet voor een BMW te gaan. Nog een klein detail, de C600 is 10.690 € waard, maar daar moet echt wel het High Line pack bijgerekend worden (verwarmde handvaten en zadel, bandenspanning, witte LED knipperlichten ) van 960 €. Een totaal van 11.650 € dus, en dat is al een aardig bedrag ...