Er rijden te veel auto’s met defecten op onze wegen. Dat is de alarmerende vaststelling van Federauto en het BIVV. Van de 2.755.000 wagens die in 2011 technisch gecontroleerd werden, kreeg 23 procent een rood keuringsbewijs. De winter nadert, tijd dus om nog voor de eerste vrieskou enkele punten te controleren.
Banden
De banden vormen het enige contact met de weg. Het raakvlak is ongeveer even groot als vier postkaarten. Met andere woorden: heel klein. Beknibbel dus niet op de kwaliteit van jouw banden en controleer de profieldiepte. De wet schrijft een minimum van 1,6 mm voor, maar voor de veiligheid is 3 mm eigenlijk het minimum. Zelfs met 3 mm voert de band 76 procent minder water af dan een volledig nieuw exemplaar.
Check-up
Andere belangrijke onderdelen zijn de schokdempers (versleten schokdempers verlengen de remafstand, beïnvloeden het weggedrag en verhogen het risico op aquaplaning), de lichten, de ruitenwissers (het is van levensbelang om goed te zien) en de remmen, die door het vocht en het zout op de proef worden gesteld.
Alles loopt gesmeerd
Federauto en het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) lanceren in samenwerking met GOCA (Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs) een sensibiliseringscampagne onder de naam “Alles onder controle? Dan loopt alles gesmeerd!”. Klik hier voor meer informatie.