Op de stand van BMW, in Milaan, stelt het Duitse merk een opmerkelijk concept voor, … eentje met een zescilinder !
Een eigenaardige aanpak, vooral nu we weten dat zo’n motor nooit echt heeft kunnen doordringen op de markt van de tweewielers, denk maar aan de succesloze ervaringen van da Honda CBX, de Kawasaki 1300 of de meer anekdotische Benelli Sei. Momenteel maakt enkel de Goldwing gebruik van een zescilinder, maar dan wel in een “boxer” uitvoering. De manier waarop BMW de motor heeft geplaatst is nooit echt succesvol geweest, het gewicht en de gewichtsverdeling hebben de dynamiek van de motor altijd negatief beïnvloed.
Zescilinder in lijn
Aan de andere kant heeft de Duitse constructeur een enorme ervaring opgedaan op het gebied van zescilinders in lijn voor zijn auto’s, en dat al meer dan zeventig jaar. De vooruitgang dat ze hebben kunnen boeken heeft aan BMW Motorrad toegelaten om een ultra compacte zescilinder op de markt te brengen. Hij is ongeveer 10 cm smaller dan de gebruikelijke zescilinders en is amper groter dan een grote viercilinder in lijn. Het vermogen van dit motorblok zal vergelijkbaar zijn met dat van een K1300, met een koppel van 130 Nm vanaf 2.000 tr/min.
Bovenaan de lijst
BMW kondigt aan dat deze motor heel binnenkort gebruikt zal worden. Eerst op een high-end GT, de vervanger van de ouder wordende K1200LT, alvorens dit toe te passen op een reeks andere modellen. Op de stand In Milaan hebben ze de motor verwerkt in een « racer » en High Tech uitvoering, waarbij de technologische hoogstandjes van BMW, zoals de Duolever en Paralever, duidelijk zichtbaar zijn. Zowel de gebruikte materialen als de stijl, zoals de zesvoudige uitlaat, zetten de motor van dit concept extra in de verf.