Bert Troubleyn

3 MRT 2020

BMW Concept i4: schreeuwlelijk

De Concept i4 kondigt de komst aan van een elektrische Gran Coupé, de i4. Die houdt duidelijk vast aan het kolossale radiatorrooster van die andere conceptcar 4 Concept, die de ‘gewone’ 4-Reeks moest aankondigen.

20200303110920bmwi4.jpg

Mocht het uit de kop van dit artikel nog niet duidelijk zijn: wij zijn geen fan van de nieuwe neus met gigantische nieren van BMW, die compleet buiten proportie lijkt naast de ragfijne laserkoplampen en het voor de rest wel vrij elegante profiel van de i4 Concept. Maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

20200303110922bmwi4.jpg

20200303110921bmwi4.jpg
20200303111028bmwi4.jpg

Belangrijker is dat deze conceptcar de technische details onthult van de productieversie van de elektrische Gran Coupé, die in 2021 op de markt komt. Die zijn veelbelovend, want uit een batterij van ‘slechts’ 80 kWh zegt BMW tot 600 kilometer WLTP-rijbereik te kunnen halen. Ter vergelijking: de ongeveer even grote Tesla Model 3 Long Range (75 kWh) geraakt 560 WLTP-kilometers ver. Bovendien is de i4 een echte raket, met 530 pk, een sprint van 0 naar 100 km/u in “ongeveer 4 seconden” en een begrensde top van “meer dan 200 km/u”.

20200303110924bmwi4.jpg

Curved Display

BMW is ook heel trots op het interieur met het grote gebogen aanraakscherm en de nieuwe ergonomie. Zoals in een smartphone kan je op dat scherm widgets verslepen om het menu aan je eigen voorkeuren aan te passen.

20200303110955bmwi4.jpg

20200303110923bmwi4.jpg

Opvallend: de i4 wordt op dezelfde band gebouwd als de versies met verbrandingsmotor van de toekomstige 4-Reeks Gran Coupé waar hij van is afgeleid. Die band zou voor 90 procent identiek kunnen blijven. Het elektrische gedeelte vereist zo’n 10 procent aanpassingen aan het productieproces, zo zegt de constructeur, waarmee een investering van zo’n 200 miljoen euro gepaard gaat.

20200303110956bmwi4.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie