Nu de hele auto-industrie kreunt onder een tekort aan halfgeleiders om elektronische systemen in moderne wagens te laten functioneren, geven een aantal constructeurs bij hun leveringen voorrang aan duurdere modellen met grotere winstmarges. Of anders gezegd: hoe meer geld je op tafel legt voor je nieuwe auto, des te sneller mag je je sleutels in ontvangst nemen. Ook BMW en Mercedes passen die techniek toe en dat heeft een aantal belletjes doen rinkelen bij de boekhouding van beide merken. In een interview met de Financial Times zegt Harald Wilhelm, financieel directeur van Daimler: “We gaan bewust minder leveren dan er vraag is en tegelijk gaan we het hogerop zoeken, aan de meer luxueuze kant van de markt.” Dat laatste is geen nieuws, want al een jaar geleden heeft de R&D-baas van het merk verklapt dat het afstand zou gaan nemen van de kleinere modellen.

Ook bij BMW heeft men het licht gezien: “We hebben de voorbije 24 maand een forse verbetering gezien in ons vermogen om onze prijs te stellen […] de bedoeling is duidelijk om de manier waarop we ons aanbod beheren aan te houden zodat we ons prijsstellingsvermogen op het huidige peil kunnen houden,” zo zei Nicolas Peter, de evenknie van Harald Wilhelm bij BMW.

In mensentaal: door het tekort aan halfgeleiders zijn rijkere klanten bereid om meer geld neer te tellen om hun wagens sneller te krijgen. BMW en Mercedes hebben dat goed begrepen en gaan zich dus meer op die duurdere segmenten concentreren en daarbij het aanbod kunstmatig lager houden dan de vraag. “Als de autosector gemiddeld 1 procent minder korting moet geven, levert dat wereldwijd 20 miljard dollar extra winst op,” zo berekende Arndt Ellinghorst van onderzoeksbureau Bernstein. Wie kan de Duitse premiumconstructeurs ongelijk geven?

Bron: Motor1.com

?