Sébastien Vanhouche

13 SEP 2021

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

Advertentie
Advertentie

Het segment van de middelgrote SUV’s is belangrijk voor Opel. Zodanig dat de constructeur bij de ontwikkeling van deze facelift halverwege de carrière van zijn Grandland heeft beslist om voor de grote middelen te gaan. Van het koetswerk over het interieur tot de hybride motoren, alles is veranderd. Ook de naam. Gedaan met de ‘X’, de SUV vernieuwt en heet voortaan kortweg Grandland. Na zijn naam zit de tweede meest in het oog springende wijziging in zijn nieuwe blik.

Stevige uiterlijke veranderingen

De Grandland krijgt een nieuwe voorbumper met de Opel Vizor, de signatuur van het merk. Dit grote radiatorrooster verandert het front dus ingrijpend, maar het design van de achterkant is veel minder gewijzigd. Enkel de lichtblokken zijn daar hertekend. Led-technologie is er voortaan standaard. Het ontwerp van deze opgefriste Grandland is dynamischer dan dat van zijn voorganger, vooral in de nieuwe uitrustingslijn GS Line. Die laatste onderscheidt zich in de eerste plaats door een hele resem zwartglanzend uitgevoerde details.

Ook het interieur is geëvolueerd. Het dashboard is volledig herwerkt rond een dubbel scherm dat Opel het Pure Panel heeft gedoopt. De bestuurder kijkt op een scherm van 12 duim terwijl het centrale scherm tot 10 duim kan meten. Helaas draait dat laatste nog op de oude generatie van het multimediasysteem van Stellantis. Dat betekent dat de graphics voorbijgestreefd zijn, maar vooral dat de klimaatregeling constant te zien is in de rand van het scherm. Van de 10 duim is in werkelijkheid dus maar 6 of 7 duim beschikbaar. Het digitale instrumentenbord is interessanter. Het is verrassend personaliseerbaar en de ergonomie ervan is eenvoudig, strak en uitzonderlijk helder. De look is klassiek, maar de afwerking is goed met grote stukken zachte kunststof. Weet trouwens dat er voor de klimaatregeling nog echte fysieke knoppen zijn.

Nachtzicht en rijhulpsystemen

De uitrusting van de Duitser gaat erop vooruit, vooral dan qua rijhulpsystemen. Naast de klassieke frontale en dodehoekwaarschuwingen kan de SUV als optie worden uitgerust met nachtzicht. Opel belooft verder zelfstandig rijden op niveau 2. En wat is er beter dan een Duitse snelweg om die bewering te staven? Zodra je het systeem hebt geactiveerd bewaart de Grandland een afstand tot zijn voorligger en behoudt hij op soepele en comfortabele wijze zijn positie op de weg. Het geheel blijkt aangenaam op lange trajecten of in files wanneer het met de automatische versnellingsbak wordt gecombineerd.

Weinig aangename benzine, interessante diesel

Het aanbod aan verbrandingsmotoren is niet gewijzigd. Je vindt er nog steeds de 1.2-benzine, naar keuze gekoppeld aan een manuele of een automatische versnellingsbak, en een 1.5-diesel die uitsluitend met de automaat wordt geleverd. Het eerste blok is te vinden in het hele gamma, van de Crossland tot ons testonderwerp van vandaag. Het wist ons aangenaam te verrassen in de kleinere SUV, maar met 130 pk en 230 Nm heeft hij het lastig om de 1.431 kilo van de Grandland in beweging te brengen. Zodra je vertrekt is hij luidruchtig te horen in het interieur en verspreidt hij een weinig vrolijk makende klank. De pook van de versnellingsbak voelt week aan en de slag is lang. De achttrapsautomaat is veel aangenamer. Zonder bliksemsnel te reageren schakelt hij zacht. Hoewel ook de dieselmotor een beetje luidruchtig is, is hij toch minder te horen dan de benzine. Zijn 130 pk en vooral 300 Nm aan koppel is veel beter aangepast aan de Grandland. Als je een motor zoekt om kilometers mee te malen, dan is het wel deze, temeer omdat de constructeur een normverbruik van 5,2 l/100 km aankondigt volgens de WLTP-norm.

Verder op stroom

Opel heeft het hybride aanbod van de Grandland licht aangepast. Je hebt nog steeds de keuze uit een voorwielaandrijver met één elektromotor en 225 pk, en een vierwieltrekker met twee elektrische blokken en een systeemvermogen van 300 pk. In beide gevallen kan de batterij 13,2 kWh aan stroom opslaan. Maar het beheer van die laatste is geperfectioneerd zodat je bijna 65 kilometer lang puur elektrisch kan rijden. Dat cijfer lijkt haalbaar, onder meer dankzij de energierecuperatiemodus B waardoor je met één pedaal kan rijden.

Opel wil echt dat zoveel mogelijk kilometers puur elektrisch worden afgelegd. Tenzij je de inschakeling van de verbrandingsmotor forceert, geeft de Grandland steeds voorrang aan zijn batterij tot die laatste helemaal leeg is. En dat is een goede zaak. Want wanneer de benzinemotor in actie schiet, is hij luidruchtig zonder dat hij de Opel echt veel sneller maakt. De Grandland geeft de voorkeur aan een zachte, vloeiende rijstijl, waar de elektromotor zoveel mogelijk van het werk kan doen. Je geniet dan van de stilte en het comfort van de wagen.

Inflatie? Nooit van gehoord

Opel heeft veel veranderd aan de binnen- en buitenkant van zijn Grandland, maar bijna niets aan zijn prijs. De basisversie met benzinemotor en manuele versnellingsbak kost minstens 30.500 euro. De plug-inhybride begint bij 43.500 euro en is slechts een kleine 50 euro duurder dan de vorige ‘X’. Door het formaat van hun batterij en hun CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km zijn de hybride versies voor 100 procent aftrekbaar.

Ons verdict

De Opel Grandland is een interessant aanbod, vooral dan in de plug-inhybride versie met 225 pk. Die is meer dan krachtig genoeg en heeft voldoende elektrisch rijbereik voor dagelijkse trajecten. De Grandland is niet duurder of goedkoper dan de concurrentie en kan dus klanten verleiden die op zoek zijn naar een gezinsgerichte, comfortabele en gebruiksvriendelijke plug-inhybride SUV.


Advertentie
Advertentie
Advertentie