BMW blijft de successen opstapelen, en de verkoop blijft maar stijgen. Dit succesverhaal is vooral te danken aan het "R" gamma, voorzien van de legendarische flat, dat ondertussen het imago van het merk verpersoonlijkt. De nieuwe 1200 GS is daar dan ook geen uitzondering op.
Het "F" gamma heeft het wat moeilijker om zijn plaats te verdedigen, en BMW heeft enkele maanden terug beslist om daar verandering in te brengen met de voorstelling van de F700GS en F800GT. Na een testrit te hebben gemaakt met de F700 kunnen we bevestigen dat deze machines meer waard zijn dan men zou denken. Niets gaat boven een testrit om u er van te overtuigen dat het niet noodzakelijk is om onder de rage van de maxi trails te bezwijken. Deze F800GS komt dan ook net op tijd.
De F800GS neemt het succesvol recept van zijn grotere broer over, de 1200GS. De benzinetank is nu goed voor 24 liter, dat zijn 8 liters meer. Het zadel hebben ze aangenamer gemaakt en tegelijk hebben ze dit model voorzien van de nodige steunen om er koffers op te kunnen bevestigen. Verder doet de 800 Adventure beroep op een avontuurlijke en viriele look, een breder windscherm, enduro getypeerde voetsteunen en een bescherming voor de carter.
Zoals op alle nieuwe modellen is het ABS systeem standaard. Het ESA (Electronic Suspension Adjustment) systeem is een optie, net als het ASC anti-slipsysteem met een Enduro instelling dat via een knop aan het stuur ingeschakeld kan worden.
Voor de lancering van de F800GS Adventure heeft BMW de "Launch Edition" voorzien. Een model met een matte zandkleur en uitgerust met drie verschillende packs. Het Comfort Pack, met boordcomputer, verwarmde handvaten en een centrale steun. Het Enduro Pack voegt daar de ASC bij, en tot slot is er nog het Accessory Pack met een set laterale koffers in aluminium, een steun voor een topcase en het BMW Motorrad Navigator Adventure navigatiesysteem.