Met meer dan 16 miljoen verkochte exemplaren, waarvan 1,3 miljoen in China en 12,3 miljoen in de rest van Azië, heeft Honda helemaal niet te klagen. Doe daar nog 2 miljoen exemplaren bij voor Zuid-Amerika en we komen tot de vaststelling dat er voor de rest van de wereld niet veel overblijft: Japan (220.000), De Verenigde Staten (190.000) en 280.000 voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. U merkt het, de Europese eisen zullen niet zwaar doorwegen voor verdere ontwikkelingen bij Honda.
Maar als de verkoop in een land als Thailand blijft stijgen, dan is het tijd om aan zijn inwoners een «high end» model aan te bieden als vervanging voor de ontelbare «bromfietsen», maar dan wel toegankelijker dan een VFR, Goldwing of CBR1000. De CB500 is daar het geknipte model voor. Het feit dat dit model ook het nodige succes kent op de Europese markten is een leuke bonus, dus waarom niet?
De CB familie
Honda is meteen voor drie modellen gegaan van de CB500: de CB500F, het basismodel en ons testmodel, de sportieve CB500R, dat ook gebruikt zal worden in competitieverband, en een trail, de CB500X. De «F» profileert zich als een uitstekende eerste motor met een beperkt vermogen van 48 pk, waar bij ons het nieuwe A2 rijbewijs voor nodig is. Op esthetisch vlak is de CB500F een vrije interpretatie van de CB1000R. De 500 heeft dan ook afmetingen waar niemand zal van afschrikken, een techniek waar Honda ondertussen een specialist in is geworden.
Het stalen kader van de CB maakt handig gebruik van de motor om het chassis verder te verstevigen. Verder is hij voorzien van een conventioneel voorvork van 41 mm en een Pro-link mono schokdemper achteraan. De 17 duim velgen zijn voorzien van 120/70 en 160/60 banden. Het remsysteem bestaat uit een 320mm grote remschijf vooraan en een van 240 mm achteraan.
Unieke motor
De gloednieuwe motor neemt de architectuur van een klassieke en verticale tweecilinder over. Hij beschikt over 8 kleppen en twee nokkenassen, waterkoeling een een PGM-FI injectie. Hij is compact en werd ontwikkeld op basis van het beste compromis tussen prestaties en kost. Dit motorblok is goed voor een koppel van 43 Nm aan 7.000 tr/min, met een vermogen van 48 paarden aan 8.500 tr/min.
Met een prijskaartje van 5.690 € voor een CB500F met ABS zitten we aan de prijs van een SH300 scooter van Honda. Of 100 € meer dan een Kawasaki Ninja 300 zonder ABS. Dat geeft meteen aan over welk potentieel dit model beschikt. Een NC700 kost amper 300 € meer, en zou wel eens zijn grootste concurrent kunnen worden.
Pocket bike
De CB500 mag er dan wel wat klein uitzien tegenover andere huidige modellen, maar dat is precies wat de beginners gerust zou moeten stellen. Iedereen zal zich achter het stuur van deze kleine Honda veilig en op zijn gemak voelen. Hij ziet er niet revolutionair uit, maar wel sexy, met een verzorgde afwerking, eenvoudige materialen, een minimalistisch dashboard maar voorzien van een overvloed aan informatie, iets waar we bij de 2.000 € duurdere Integra zelf geen recht op hebben ...
We moeten natuurlijk ook geen mirakels verwachten. Daar waar ze konden hebben ze bij Honda kosten bespaard, maar zonder overdrijven. Ons testmodel, voorzien van enkele bijkomende accessoires, had een knappe look in een strenge maar geslaagde zwarte uitvoering.
Een fiets
Aan het stuur van de CB500F, en in het stadsverkeer, voelde deze machine aan als een fiets, vooral dankzij een gewillig vermogen aan lage toerentallen. Cruisen tussen de 2.000 en 2.500 tr/min was helemaal geen probleem. Op de snelweg kregen we datzelfde gevoel, bovenop het plezier om een lichte en eenvoudige machine te mogen domineren.
Hier valt het eerder geslepen karakter van de motor op, waarbij heel progressief het vermogen vrij komt. We hadden liever over wat meer koppel beschikt aan lagere toerentallen, wat bij de NC700 wel het geval was. Dit zal ongetwijfeld een van de doorslaggevende aspecten zijn voor wie niet kan kiezen tussen deze modellen. Een geslepen temperament voor de CB, tegenover een stevig koppel, een beetje zoals de turbodiesel motoren waar we nu gewoon zijn aan geraakt in onze wagens, voor de NC.
Tijd om te kiezen
De wegligging van de CB500F is gezond, voelt veilig aan en staat garant voor verrassend veel comfort. Enkel een «hevig» rijgedrag, op een iets minder vlakke ondergrond zou de limiet kunnen doen naderen. Maar wie zo’n rijgedrag verkiest zal waarschijnlijk ook voor een ander type machine gaan. Op het remsysteem hebben we ook niets op te merken, vooral in combinatie met het doeltreffend ABS systeem.
Is de CB500F dan de ideale motor? Bijna! Hij is ongetwijfeld de perfecte machine voor de beginners, maar zal diegenen die op zoek zijn naar wat meer karakter waarschijnlijk ontgoochelen. Ook is hij zo praktisch niet als een scooter, wat waarschijnlijk, naast het karakter van de motor, een aantal potentiële kopers op de NC700 zullen doen overschakelen. Wat hij wel helemaal voor zich heeft, is het feit dat we nog maar eens hebben kunnen ervaren dat een kleine en toegankelijke motor, dat onder alle omstandigheden gebruikt kan worden, in de meeste gevallen de verstandigste keuze is.