De G 310 R beschikt over ruimschoots voldoende troeven om motorrijders in de opkomende landen te verleiden. Troeven die minder relevant zijn op het Oude Continent en in Noord-Amerika.
Het ontwerp is mooi en hedendaags, maar het is zeker geen revolutie in dit segment van motorfietsen. Het is netjes en knap, inclusief enkele dikke knipogen naar andere modellen uit de BMW-groep. Het resultaat is een flatterend ontwerp waardoor het lijkt alsof je met een grotere motorfiets onderweg bent.
Origineler is de mechanische opbouw: de eencilinder van 313 cc helt schuin naar achteren en de cilinderkop is 180° gedraaid. De inlaat bevindt zich vooraan, de uitlaat aan de achterzijde. Het is een opstelling die niet zo vaak wordt gebruikt. Yamaha bijvoorbeeld doet dat wel op enkele van zijn offroad-motoren. Het blok levert 34 pk en dat is voldoende om de 158,5 kg naar een topsnelheid van 145 km/u te brengen. Het verbruik zou afkloppen op 3,3 l/100 km.
Voor het chassis maakt BMW gebruik van een stalen buizenframe, een flatterende upside down voorvork en een lange swingarm uit aluminium. ABS behoort tot de standaarduitrusting en is vooraan gelinkt aan een enkele 300 mm remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen. Het smalle zadel is 785 mm hoog.
Met ambities op wereldvlak moest de G 310 R in Indië worden gebouwd. Dat gebeurt in de fabrieken van TVS Motor Company. Met een jaarlijkse productie van 2,5 miljoen machines per jaar is dat ook meteen de derde grootste motorfabrikant van Indië.
In goede BMW-traditie zijn er voor de G 310 R ook heel wat accessoires beschikbaar. Dat gaat van verschillende zadels en bagageoplossingen, tot een middenbok en verwarmde handvaten.