Waarom Peugeot? Simpelweg omdat Airbus op zoek is naar nieuwe inspiratiebronnen. “Design staat hoog bovenaan het prioriteitenlijstje van de nieuwe H160. Het wordt een helikopter die mensen moet bezielen, zowel met zijn unieke persoonlijkheid als met zijn prestaties,” legt Guillaume Chielens, verantwoordelijke voor het design bij Airbus Helicopters, uit. Chielens werkte in het verleden al… voor Peugeot. De H160 wordt de langverwachte opvolger van de Dauphin.

Achter deze aanpak zit ook een strategische visie. Airbus wil opnieuw het leiderschap afsnoepen van haar Italiaanse rivaal, AgustaWestland, die met de AW138 een verkooptopper in huis heeft. Daarvan zijn er tot nog toe al 800 stuks van verkocht.

Airbus (het voormalige ex-Eurocopter) had tot enkele jaren geleden nog een marktaandeel van 40%, maar dat deel is ondertussen terug gevallen naar 15%. De Dauphin werd begin jaren ’70 gelanceerd en van de Fransman werden er tot nu 1.100 stuks verkocht… Het is dus hoog tijd om ‘m te vernieuwen.

De H160 is gericht op stedelijk gebruik en er werd ondertussen al ruim een miljard in geïnvesteerd. Zijn eerste vlucht buiten de Airbus-infrastructuur staat gepland voor 2016. De commercialisering van de nieuweling zal in 2018 gebeuren.