Op het Salon van Sao Paulo in Brazilië werd deze Concept Stunt G310 onthuld, een conceptmotorfiets die mee ontwikkeld werd door stuntrijder Chris Pfeiffer. Maar iedereen is het er over eens dat onder deze camouflage het nieuwste wapen van de Duitse fabrikant schuilgaat. Deze motorfiets is bedoeld om in grote aantallen zijn weg te vinden naar de opkomende markten zoals Azië en Zuid-Amerika. We verwachten dat het finale model op het salon in Milaan, midden november, zal worden gelanceerd.
De afzetmarkt van het huidige gamma van BMW-motorfietsen zijn momenteel de Verenigde Staten en Europa. Laat dat nu markten zijn waar de leeftijd van de gemiddelde motorrijder stijgt en waar er niet meteen een nieuwe generatie klaar staat om de fakkel over te nemen. De enige manier om te blijven groeien - en dat geldt voor alle motorfabrikanten - is zich te begeven op de Aziatische en Braziliaanse markt. De Japanse motorconstructeurs hebben dat al lang begrepen. Ondertussen beginnen ook in de hoofden van de Europese fabrikanten de geesten te rijpen.
BMW koos niet voor een doorslagje, maar blijft innoveren met de toekomstige 300. De eencilinder helt naar achteren en is 180° gedraaid. Doordat het inlaattraject van de eencilinder nu aan de voorzijde zit en de uitlaat aan de achterkant is een verticaal geplaatste uitlaatdemper mogelijk. Die zit onder het zadel tussen het blok en de veerpoot achteraan. Het koetswerk en de kleuren zullen allicht niet veel meer wijzigen, los van de stuntgerelateerde onderdelen. Afspraak midden november op de EICMA!